Jitka Tesařová

DOUČOVÁNÍ NATAŠKY, 4. třída

Všechna jména zúčastněných osob byla změněna

Když jsem si zapisovala tento předmět, byla jsem velmi zvědavá, jaké to bude a na doučování jsem se těšila. Nikdy předtím jsem v romské rodině nebyla a dokonce ani nikoho takového neznám. Tak jsem byla zvědavá, co mě tam čeká a těšila jsem se, že se dozvím něco více o jejich životě a kultuře. A poznám jak doopravdy žijí. Moje představy byly takové, že budu jezdit někam na Cejl nebo na jiné známé místo, kde Romové většinou bydlí. A tam poznám typickou romskou rodinu, jak si většina z nás představí, když o tom ví, tak málo. Já jsem si to představovala tak, že tam bude spousta dětí, malý byt a velká rodina. Jejich řeč jsem si představovala takovou hlasitější a s přízvukem jak to všichni známe z ulic, ale všechno bylo jinak.

Vybrala jsem si Natašku, která bydlí kousek ode mě a bylo to nejblíže z nabízených dětí. A také asi proto, že to je holka a já se bála doučovat nějakého kluka, protože takhle někoho doučuji poprvé a holky podle mě lépe spolupracují a učení je více baví. Také předměty které chtěla doučovat mi nedělají velký problém.

Když jsem k nim poprvé přišla byla jsem překvapená. Hned ve dveřích jsem se potkala s maminkou, která mi od začátku přišla velmi sympatická, nabídla mi kávu a něco na pití a my se mohly pustit do učení. Jejich byt nevypadal zdaleka tak, jak jsem si představovala, nebyl tam žádný hluk, měly jsme pokoj samy pro sebe a měly jsme pokaždé na učení klid, aby se Nataška mohla soustředit. V rodině mají 3 děti, malého Kubíka a holčičku, která je většinou ve školce když tam jsem a Nataškou, kterou doučuji. Nataška většinou s probíranou látkou neměla větší problémy, jen potřebuje trošku času, protože je u ní SPU – Dyslexie.

Probíraly jsme většinou anglický jazyk, německý jazyk, fyziku a matematiku. Říkala mi, že s ostatními předměty problémy nemá a doučování nepotřebuje. První hodiny jsme věnovaly doháněním angličtiny, protože měla psát test a anglický jazyk jí moc nešel. Procvičování slovíček has a have got bylo velmi složité a já hlavně neměla nikdy zkušenost s dětmi, které mají problémy s učením, takže jsem byla překvapená, že to Natašce ze začátku moc nešlo a mnoho věcí jsem jí musela opakovat stále dokola. Nataška je velmi inteligentní, ale déle jí trvá než si něco zapamatuje, proto jsme to musely opakovat stále dokola, ale pak mi to udělá o to větší radost, když to Nataška pochopí a pamatuje si to i příště. Nataška se při doučování velmi snaží a vypadá to, že ji to i baví, nesetkala jsem se u ní s tím, že by něco nechtěla dělat nebo že by ji něco viditelně nudilo nebo nebavilo. Angličtině jsme dále procvičily základní fráze jako pozdravy a věty při seznamování a dále procvičovaly výslovnost slovíček. Protože Natašce déle trvalo i zapamatování slovíček, poradila jsem jí, ať si vše desetkrát nahlas zopakuje, že se jí to bude pak snáze učit. Tohle nám radila naše paní učitelka a u mě to fungovalo, takže jsem to poradila i jí a myslím, že to svůj účel splnilo.

Dále jsme skoro každé doučování probíraly matematiku. Hlavně násobilku, která jí dělá stále problémy a musí si ji stále procvičovat. Potom také odčítaní pod sebou dělení a opakovaly základní počty, protože s tím měla Nataška trochu problém. Matematiku jsme dělaly většinou formou hry, jako třeba s pexesem, kdy jsem na každém papírku měla jiný příklad a vždy dva dávaly to stejné číslo. Chtěla jsem, aby to Natašku více bavilo a doufám, že to tak bylo. Potom jsem pro ni měla nachystané různé doplňovačky a slovní úlohy, kde si mohla zase tyto základní počty procvičit. Protože má 2 jazyky a pletou se jí často dohromady, věnovaly jsme se i hodně německému jazyku, kde jsme většinou opakovaly to co dělala ve škole.

Celkově mě doučování bavilo, vždy jsem se na něho těšila. A bylo to asi hlavně spoluprácí Natašky, která o doučování opravdu stojí a její zájem se něco naučit je opravdu velký. Já sama jsem si aspoň zopakovala několik věcí, které jsem již zapomněla a dá se říct, že jsem se dozvěděla i věci nové, například ve fyzice. S fyzikou jsem měla trochu problém vysvětlit, protože už si ji sama nepamatuji, tak jsem si musela vypůjčit na katedře fyziky i příručku pro učitele, abych mohla Natašce alespoň trochu poradit. Některé věci mě překvapily i v matematice, protože už jsem si spoustu věcí nepamatovala a pokud mi Nataška nenapsala dříve co potřebuje doučit, stalo se i to, že sem jí neuměla bohužel poradit a musela jsem si to přichystat do příště. Teď ve škole začíná období, kdy se píše spousta písemek a Nataška toho teď bude mít ještě hodně, tak sem jí nabídla, že jí přijdu doučit kdykoliv bude potřebovat a dala jsem jí na sebe kontakt, aby mi mohla kdykoliv napsat.

V doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí bych chtěla pokračovat i v dalším semestru, protože mě to opravdu baví.