Dávej lidem malé dárky, budou si tě dlouho pamatovat

Knihovna, která chce být více než jen místem, kde se půjčují a vracjí knihy, musí čím dál výrazněji reflektovat současné trendy a hlavně potřeby a nápady svých uživatelů.

Proto je důležité se ptát na jejich zpětnou vazbu a reagovat na ni nejen slovně, ale i činy. V naší knihovně k tomu slouží třeba knihy pochval a stížností, kde se někdy objeví kuriozity typu, že je zde moc knih, ale naštěstí většinou relevantní připomínky. Například se zde často objevoval požadavek na možnost soukromí a klidu pro studium, řešení projektů apod. V této věci jsme uživatelům mohli vyhovět, protože máme k dispozici několik menších i větších pracoven, které využíváme pro naše informačně vzdělávací semináře, ale které jsou jinak v podstatě volné. Proto jsme zavedli rezervační systém na našich stránkách, kde je potřeba vyplnit formulář a my pak rezervaci daného uživatele zavedeme do veřejného online kalendáře dané pracovny.

Ale abych nepředbíhala, je to už rok a několik měsíců, co jsme na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity otevírali zbrusu novou knihovnu, která kromě výše zmíněným pracoven nabízí také přehledněji uspořádaný fond, více studijních míst, větší množství počítačů, odpovídající technické zázemí a relaxační zóny s pohodlnými křesílky a pohovkami.

Na designu současné knihovny se významnou měrou podíleli studenti a akademici z katedry výtvarné výchovy, kteří vymysleli také její nové logo v několika různých variantách.

Zdi knihovny v současnosti zdobí jejich obrazy, knihovna tak nabízí rovněž zajímavý prostor pro výstavy a vernisáže.

Otevření nové knihovny bylo velkou slávou a pro návštěvníky byl nachystán pestrý program v podobě autorského čtení Kateřiny Tučkové či Víta Slívy, výstavy knižní typografie Bedřicha Vémoly nebo koncertu skupiny Rolling Stones Revival Band.

K nové knihovně vznikl také nový web, který se snaží o větší přehlednost a atraktivnější vzhled.

Naše knihovna je knihovnou akademickou, která cílí zejména na studenty a akademické pracovníky, kteří mají registraci v knihovně zdarma. Registrovat se u nás může i veřejnost, ale ta už musí za registraci zaplatit 200 Kč za první rok a případně 100 Kč za každý následující rok.

Dle současného trendu dbáme na dostupnost a nabídku velkého množství odborných elektronických zdrojů, které jsou nabízeny na celé univerzitě nebo v rámci dané fakulty. Půjčujeme také čtečky e-knih, iPad či audioknihy.

K většímu pohodlí uživatelů a odfiltrování dlouhých front od výpůjčního pultu slouží dva selfchecky, které umožňují samoobslužné půjčovaní a vracení knih. Zakoupili jsme také dva knižní skenery, které jsou snadné na ovládání, nabízí spoustu možností skenování a hlavně nepoškozují knihy díky možnosti ukotvení vazby knihy v držáku, který lze vazbě přizpůsobit.

Spolupracujeme také s nakladateli, kteří u nás mají prostor pro výstavu a prezentaci svých knižních titulů či novinek, které si lze u nás v knihovně zapůjčit.

Z fondu jsme často vyřazovali knihy, které byly potom volně nabízeny u výpůjčního pultu nebo na přilehlých stolcích, což však nepůsobilo ani esteticky, ani kultivovaně. Proto jsme využili dřevěnou budku – knihovničku, kam vyřazené knihy ukládáme a kde jim to sluší mnohem více. Zároveň tuto knihovničku mohou využít i naši uživatelé a také do ní vkládat knihy, na které se jim doma často práší, ale které ještě mohou udělat radost někomu dalšímu.

Naši knihovnu v současnosti navštěvuje poměrně hodně exkurzí. Často se jedná o kolegy z jiných akademických i veřejných knihoven, nebo o studenty středních a vyšších odborných škol. V rámci exkurze návštěvníky provázím i místy, kam se běžní uživatelé nedostanou, jako je nás poněkud strašidelný depozitář nebo kanceláře s kuchyňkou. Na začátku se také pokouším aktivovat jejich pozornost otázkou, ať si zkusí tipnout, kolik knih zde celkově máme, přičemž za správnou odpověď mohou získat drobnou odměnu.

I když je naše knihovna akademická, nikoliv veřejná, myslím, že je dobré, když dělá něco navíc a inspiruje se knihovnami veřejnými. Kupříkladu co se týče organizace různých literárních a vzdělávacích akcí.

Do knihovny jsme proto umístili i část literárního multižánrového festivalu s nevšedním názvem I kráva má svou knihu. V jeho rámci se mohli návštěvníci zaposlouchat do autorských čtení, zhlédnout divadelní představení či si vyzkoušet různé tematické workshopy.

 Na facebooku probíhala po dobu konání festivalu soutěž o nejlepší knižní komiks. Z komiksů všech zapojených soutěžících jsme se rozhodli udělat knižní záložky, které jsou v naší knihovně volně k dispozici.

Nápady čtenářů se neustále snažíme inspirovat. Nedávno kolega v jedné knize v oddělení beletrie objevil dopis pro potulné čtenáře, který líčil zdejší příjemnou atmosféru a vůni knih. Z tohoto nečekaného nálezu jsme se rozhodli vytvořit soutěž pro naše čtenáře. Dopis jsme schovali do jiné oblíbené knihy a vyhlásili na facebooku soutěž s tím, že kdo další dopis najde, může si u výpůjčního pultu vyzvednout jeden z čtenářských guerilla odznáčků.

K marketingu naší knihovny tedy určitě patří i zmíněný profil na facebooku, který má v současnosti přes 1 100 fanoušků. Zveřejňujeme na něm aktuální informace, zajímavé tematické poznatky a využíváme co nejvíce podněty našich uživatelů.

Fanoušky vždy zaujme něco, co je jim blízké, a lidé, které znají. Proto v našich prostorách rádi fotíme různé návštěvy, zahraniční studenty, vtipné komentáře z našich knih pochval a stížností, nevšední zážitky kolegyň a kolegů, ohlasy v médiích apod. Největší úspěch měla ovšem kočka, která naši knihovnu pravidelně navštěvuje a zamilovaný dopis rytíře hledajícího svou princeznu. Možná se vám to nezdá úplně příhodné, ale tyhle příspěvky vždycky spolehlivě fungují a přivedou na vaši stránku i uživatele, kteří by se na ni jinak vůbec nepodívali.

Nejvíce se nám osvědčuje využívat potenciál našich uživatelů a čtenářů, kteří nám dávají hodnotné podněty na lepší služby i originální nápady, které můžeme využívat pro marketingové aktivity. Sami uživatelé přece nejlépe vědí, co další lidé v knihovně potřebují a co ocení.

Nástroje, které jsou volně dostupné a mohou být pro marketingovou činnost knihovny užitečné:

  • Prezi – nástroj pro netradiční prezentace
  • Litéra – online typografický korektor textů
  • Survio – nástroj pro tvorbu dotazníků
  • Google Drive – úložiště a tvorba formulářů, kalendářů, tabulek či textových dokumentů
  • Issuu – aplikace pro online publikace
  • Stripgenerator – nástroj pro tvorbu komiksů
  • Copypastecharacter – obrázky, symboly a různé tvary ke stažení

Více nástrojů na: nastroje.knihovna.cz

Podrobnější informace o naší knihovně:

Jana Rybářová