Nejčastější dotazy

Vy: V knihovně je velká zima. Chtěla bych vás poprosit, zda-li by se mohla zvýšit teplota. Několikrát jsem z delšího pobytu v knihovně onemocněla, a to i přesto, že si speciálně nocím druhý svetr. nebo alespoň ztlumit klimatizaci, která fouká opravdu silně a to velmi studený vzduch.

My: Správu budovy zajišťuje Technicko-provozní oddělení PdF MU. Podle jejich měření se aktuální teplota v knihovně pohybuje ve všech patrech mezi 21,7 – 23,2° C. Podle ČSN je teplota vytápění učeben a podobných prostor ve školských zařízeních nastavena na 20 °C, takže vlastně „přetápějí“. Klimatizace je v zimních měsících mimo provoz, pocitově chladnější vzduch fouká ze vzduchotechniky, která je zapnutá pro nutnou výměnu vzduchu. S technicko-provozním oddělením jednáme o možnosti změny doby, kdy je vzduchotechnika zapnutá.

Vy: Hodila by sa malá kuchynka s pár taniermi a príbormi + kanvica. Na FF to tak je a funguje to.

My: Kuchyňku v knihovně zřizovat nebudeme, ostatně i na FF se kuchyňka v prostoru knihovny bude rušit (kvůli přetrvávajícím problémům s nepořádkem, hlukem a zápachem). Můžete využít kuchyňku pro studenty (místnost -1009a) v suterénu budovy Poříčí 9 a  od jarního semestru 2019 bude k dispozici také nová prostorná kavárna v přízemí budovy Poříčí 31.

Vy: Kupte do knihovny … různé tituly s daty vydání např. 1954, 1972, 1986, 1990…

My: Knihy staršího data vydání se už často v knihkupectvích neprodávají a pokud je neseženeme ani v antikvariátu, do fondu knihovny je bohužel nemůžeme pořídit, protože zkrátka nejdou sehnat. Knihy, kterým již uplynula ochranná lhůta podle autorského zákona, bývají dostupné v elektronické podobě – vyzkoušejte např. tuto digitální knihovnu.

Vy: Poplatky za pozdní vrácení knih jsou moc vysoké.

My: Výše pokut je nastavena jednotně ve všech knihovnách MU. Výpůjční dobu knih je třeba si hlídat, navíc Vám tři dny před vypršením výpůjční lhůty přijde upozorňující e-mail.
Své výpůjčky si můžete dvakrát prodloužit o další měsíc (pokud na ně není zadaná rezervace) těmito způsoby: 1. přes své konto na aleph.muni.cz, 2. zavoláním do knihovny, 3. požádáním přes e-mail, 4. na selfchecku, 5. u výpůjčního pultu.

Vy: Byl bych rád, kdyby v knihovním fondu byly i knihy, které mají vyučující u sebe (tzv. dlouhodobé výpůjčky).

My: K dlouhodobým výpůjčkám se můžete dostat oslovením knihovny, kdy knihovna požádá akademika o zapůjčení titulu, nebo můžete akademika oslovit přímo Vy.
Knihovna přijímá návrhy k zakoupení titulů do fondu, můžete tak udělat přes formuláře, které najdete zde.

Vy: Je možné si výpůjčky prodlužovat pomocí telefonátu? Je velice nepříjemné jezdit  pořád do knihovny výpůjčky prodlužovat, když je budu potřebovat dva roky kvůli tvorbě diplomové práce. 

My: Standardní doba výpůjčky je 30 dní s možností prodloužení o dvakrát dalších 30 dní. Tyto prodloužení můžeme udělat i na základě e-mail nebo telefonátu, ale pokud nemá uživatel žádnou blokaci na svém kontě a na daný titul není rezervace. Uživatel prodloužení může udělat také sám přes své konto v Alephu. Po 90 dnech je potřebné knihy přinést do knihovny, popř. si je znovu zapůjčit. Pokud potřebuje knihy na delší dobu, je možné si naskenovat potřebné části publikace nebo požádat knihovnu na domácké fakultě k zakoupení těchto titulů.

Vy: Lze do budoucna počítat s možností úhrady dluhů na bankovní účet?

My: Úhrada přímo na bankovní účet zatím možná není a v dohledné době se s ní nepočítá. Pokud chcete platit bezhotovostně, můžeme vám vystavit fakturu, kterou zašleme e-mailem, na ní jsou všechny údaje potřebné k bezhotovostní platbě.

Vy: Prosím zakažte telefonování v knihovně. Je neuvěřitelné, kolik lidí nemá soudnost a velice nahlas řeší své soukromé věci. 

My: Tato situace nás velice mrzí, telefonovat by se v knihovně opravdu nemělo. Jelikož bohužel nemáme oči všude, budeme rádi, když nás na takovéto chování upozorníte a my jej začneme hned řešit. Můžete za námi přijít k výpůjčnímu pultu či nás oslovit přímo na patrech.

Vy: Proč jste změnili postup rezervací pracoven?

My: Rezervace pracoven jsme začali umožňovat před cca 1 rokem na přání studentů. Celý rok jsme hledali vhodná řešení, jak by mohly rezervace fungovat, sloužit svému poslání a byla dodržována nastavená pravidla. Bohužel jsme se setkávali s častým nerespektováním pravidel a problémy. Na základě těchto zkušeností jsme se rozhodli systém pozměnit. Celé vyjádření a postup rezervací naleznete zde.

Vy: Prosím o rozšíření nabídky knih k problematice poruch autistického spektra. 

My: Seznam doporučené literatury katedry speciální pedagogicky k problematice poruch autistického spektra naleznete zde. Všechny tituly jsou k dispozici v knihovně nebo na dlouhodobou výpůjčku. Jestliže máte zájem o publikaci na dlouhodobé výpůjčce, požádejte o ni prostřednictvím e-mailu vypujcky@ped.muni.cz. Zapůjčení titulu z dlouhodobé výpůjčky zabezpečí knihovníci.

Vy: Ráda bych se informovala, zda by bylo možné nainstalovat na počítače (alespoň v 2. patře) ruskou fonetickou klávesnici?

My: Přidat ruskou fonetickou klávesnici si můžete na počítači pod svým číslem UČO a sekundárním heslem sami přidat dle následujícího postupu:
1. Na liště (vpravo dole) klikněte pravým tlačítkem myši na „Panel jazyků“ (s největší pravděpodobností ho budete mít nastavený na „CS“, nebo „EN“).
2. Zvolte „Nastavení“ a v okně, které se vám otevře, klikněte na tlačítko „Přidat“. Jako jazyk vyberte „Ruština“.

Nastavení lze provést i přes Ovládací panely. Start  > Ovládací panely  > Oblast a jazyk > Klávesnice a jazyky > Změnit klávesnice > Přidat > dohledat ruský jazyk  > vybrat fonetickou klávesnici > potvrdit.

Pokud se pod svůj profil příště přihlásíte, klávesnice bude pořád k dispozici.

Vy: Vadí mi pokuty za nevrácení knihy včas zvyšující se každý den. 

My: Pokuty jsou nastavené pro celou MU jednotně, viz knihovní řád. Uživatelé jsou informováni tři dny před uplynutím výpůjční lhůty e-mailem a mají možnost prodloužení výpůjčky ve svém čtenářském kontě v Alephu nebo kontaktování knihovny se žádostí o prodloužení. Tímto postupem tak můžete předejít problému uplynutí výpůjční doby během víkendu a následnému narůstání pokuty na všech nevrácených titulech.

Vy: Chtěli bychom mít možnost půjčovat si knihy na dlouhodobou výpůjčku.

My: Dlouhodobé výpůjčky jsou možné pouze pro akademické pracovníky, které si dané knihy pořizují z prostředků grantů či projektů přímo u nich na katedře.

Vy: Proč už není možné si rezervovat poslechové kabiny?

My: V místnostech často býval hluk, nepořádek a jsou využívány ke komerčním účelům, což nekoresponduje s jejich původním zaměřením. K rezervaci jsme tedy umožnili pouze větší učebny, které by však měly primárně sloužit k řešení studentských skupinových projektů či jiným nekomerčním vzdělávacím aktivitám.

Vy: Proč nemůžeme v knihovně jíst a pít kafe?

My: Chápeme, že prostoru k jídlu a pití je na fakultě málo, nicméně vedení přislíbilo, že bude myslet na nějaký vhodný prostor vyhrazený právě pro konzumaci i v prostorách budov na Poříčí 31 a Poříčí 31a. Ovšem v knihovně prosím opravdu nejezte a kávu nepijte, jsou tím ohroženy knihy i vybavení knihovny, jako je tomu například na fotce níže 🙁

20160324_131702

Vy: Vadí mi, že jsou WC pouze mimo knihovnu.

My: WC najdete v každém podlaží kromě suterénu. Je vždy v rohu patra, když se dáte od schodiště doleva. Nejvíce toalet se nachází před vstupem do knihovny u barevných křesílek a šatních skříněk.

Vy: Uvítal bych jednoduchý webový formulář (speciální e-mail), kam by bylo možné zasílat podněty na nákup fondu.

My: Tento formulář již máme vytvořený, najdete jej zde pro tituly v češtině a zde pro tituly v cizích jazycích.

Vy: Chybí mi přístup k databázím Taylor & Francis a Willey.

My: Obě tyto databáze nabízíme, najdete je v seznamu e-zdrojů na MU.

Vy: Chtěla bych tu více akcí a mladistvější přístup.

My: Budeme se snažit. Chtěli bychom začít pořádat i méně formální akce, jako jsou například autorská čtení, workshopy, cestovatelské přednášky… Zároveň chceme dát možnost i vám, studentům, abyste zde realizovali vlastní akce tohoto typu, které budou korespondovat se vzdělávacím zaměřením fakulty a knihovny. V případě zájmu piště na: knihovna@ped.muni.cz.

Vy: Určitě by stálo za to mít v knihovně rozmístěné papírky ve smyslu Chci, aby v knihovně PdF MU… které by bylo možné anonymně odevzdat do nějaké schránky.

My: Určitě souhlasíme, a proto jsme zavedli elektronickou Knihu přání a zároveň můžete v knihovně najít také vytištěné papírky, kam můžete své náměty rovněž psát. Házejte je pak prosím do připravené krabice u výpůjčního pultu.

Vy: Prosíme o prodej tašek na knihy. Děkuji.

My: Tašky máme k dispozici, můžete si koupit plátěné či papírové přímo u výpůjčního pultu.

Vy: Co znamenají zelené puntíky u přírůstkového čísla na hřbetu knihy?

My: Těmito puntíky se dříve označovaly nové knihy, nyní by již na obálkách neměly být. Pokud jste si takovou knihu vybrali, tento puntík ignorujte, knihu si můžete půjčit. Průběžně budeme toto označení odstraňovat. Není možné půjčit pouze prezenční knihy, ty jsou označeny na hřbetu červeným puntíkem.