Celý program seminářů 2024 (podzim) ke stažení zde.
25.září 2024 PhDr. Hana Havlínová, Ph.D. (NPI Praha)
Osvojování matematických dovedností v revidovaném RVP ZV v kontextu osobnostně rozvojového pojetí prvostupňového vzdělávání
Anotace: Představíme si celkový kontext vzniku návrhu revidovaného RVP ZV a jeho novou strukturu včetně nepovinných částí. Uvedeme příležitosti, které nový kurikulární dokument přináší pro rozvoj matematických dovedností žáků na 1. stupni základní školy a zamyslíme se nad riziky, které s jeho implementací do školní praxe souvisejí.
9.října 2024 RNDr. Ivo Moll, CSc.
Vítězné kostky
Anotace: V příspěvku bude představen reálný příklad čtyř hracích kostek a jednoduché hry s nimi, kterou používám jako úvod do pravděpodobnosti a statistiky na vysokých školách technického, ekonomického a zemědělského směru již téměř třicet let. Na hře si v průběhu nenásilně dokumentujeme pojmy jako např. pravděpodobnost, alternativní a binomická náhodná veličina, náhodný výběr i důležitost promyšlení si rozsahu náhodného výběru. Hra je stejným způsobem využitelná pro střední a základní školy i ve volnočasových aktivitách.
6.listopadu 2024 Setkání učitelů a studentů matematiky XV
Mezipředmětové vztahy, integrace vzdělávacích obsahů a průřezová témata ve výuce matematiky jako nástroj rozvoje žákovských kompetencí
Anotace: Hledat spojnice mezi předměty, například prostřednictvím projektů, nebo hledat témata, která jsou společná různým předmětům – oboje hraje v dnešní výuce matematiky na základní škole důležitou roli. Koncept integrované tematické výuky je považován za významný příspěvek k rozvoji klíčových kompetencí učitelů jako reflexe realizace kurikulární reformy. Seminář bude zaměřen na možnosti realizace obsahově integrované výuky, sdílení inspirativních empirických poznatků, příkladů dobré praxe, vlastních praktických zkušeností z výuky.
Zmíněná témata budou pojednávána v příspěvcích 15. ročníku semináře Setkání studentů a učitelů matematiky.
27.listopadu 2024 PaedDr. Ivana Janoušová
Jak uvařit matematiku, aby chutnala všem dětem a aby s ní zdravě rostly
Anotace: Záměrem lektorky je předat dlouholeté osobní zkušenosti z výuky matematiky na 1. stupni ZŠ a přispět tak k hledání cest, jak zlepšit matematické myšlení dětí, zatraktivnit výuku, zajistit pozitivní sociální klima třídy a vyrovnat se s novým požadavkem wellbeingu. Konkrétními tématy bude nutnost diferencovaného přístupu k dětem a co pro něj nabízí klasická a Hejného metoda, práce s chybou, možnosti a výhody vyplývající z propojení matematiky s ostatními vyučovacími předměty. Podstatnou částí semináře bude seznámení se s osvědčenými metodami formativního hodnocení i ukázky sebehodnocení žáků.