Otázky SZZ – chemie a didaktika chemie
Doporučení: studentům se doporučuje maximálně uplatnit své dílčí zkušenosti z průběžné
a souvislé pedagogické praxe a prostudování materiálů k jednotlivým odborným chemickým disciplínám.
Průběh zkoušky z didaktiky chemie v rámci SZZ
- Student si vylosuje jedno z 22 témat.
- Samostatně vypracuje přípravu na vyučující hodinu na vybrané téma (didaktická část otázek).
- Výchozí rozprava bude zaměřena na vypracovanou přípravu, kde by neměl chybět chemický pokus s aparaturou a postupem práce.
- Rozprava pokračuje vysvětlením kontextu mezi odbornými chemickými znalostmi a reálným učivem chemie na ZŠ (Odborná část u každé z otázek.).
- Podle situace bude diskutovaná problematika doplněná o obecné přístupy v didaktice chemie, viz podotázky 1 – 22 b.
Seznam otázek
- 1. Didaktická část:
- a) Zjišťování vlastností látek:
- – pozorování vlastností látek (smysly, bezpečnost v chemii, první pomoc),
- – měření vlastností látek (teplota tání, teplota varu, hustota).
- b) Didaktika chemie jako věda, její srovnání s přírodovědnými a jinými obory.
- Chemická část:
- a) Charakteristika podskupiny zinku. Zinek, sloučeniny, výskyt, vlastnosti, výroba, využití.
- b) Nukleofilní adice. Adiční reakce karbaniontu. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- c) Instrumentální analýza: rozdělení instrumentálních metod.
- d) Buňky, buněčné organely, organismy, orgány. Hierarchie živých soustav.
——————————————-
- 2. Didaktická část:
- a) Směsi:
- – obecný úvod + klasifikace směsí,
- – stejnorodé směsi + výpočet složení roztoků,
- – dělení směsí
.
- b) Informace – komunikace – humanizace, hledání stylu a smyslu ve vědě a vzdělávání. Výuka chemie nikoliv jako cíl, ale jako prostředek k hledání a realizaci vyšších cílů a integrace poznatků do běžného života.
- Chemická část:
- a) Křemík, sloučeniny, výskyt, příprava, výroba, vlastnosti, využití.
- b) Instrumentální analýza: rozdělení instrumentálních metod. Separační metody.
- c) Sirné sloučeniny, organické sloučeniny fosforu a křemíku. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Genetický kód. Mutace (genomové, chromosomové a genové).
——————————————-
- 3. Didaktická část:
- a) Vzduch a voda:
- – vzduch,
- – voda.
- b) Harmonie a disharmonie, racionální a emotivní, text a kontext, informace a formace atp. ve výuce chemie na ZŠ.
- Chemická část:
- a) Charakteristika lanthanoidů a aktinoidů, výskyt, využití.
- b) Lanthanoidová a aktinoidová kontrakce. Radioaktivita, radioaktivní záření, rozpadové rady, rozvětvená řetězová reakce, užití.
- c) Sirné sloučeniny, organické sloučeniny fosforu a křemíku. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Vznik života na Zemi.
——————————————-
- 4. Didaktická část:
- a) Složení látek:
- – atom,
- – chemické prvky + úvod do PSP.
- b) Profesionalita učitele chemie, role učitele chemie a jejich situační uplatňování ve vyučování.
- Chemická část:
- a) Názvosloví binárních anorganických sloučenin.
- b) Jádro atomu, prvek, nuklid, izotopy, vazebná energie, hmotnostní defekt.
- c) Možnosti vzniku a zániku chemických vazeb v organických sloučeninách, částice takto vznikající, jejich vlastnosti.
- d) Genetický kód. Mutace (genomové, chromosomové a genové).
——————————————-
- 5. Didaktická část:
- a) Složení látek:
- – chemická vazba, molekuly,
- – chemické sloučeniny, ionty, iontové sloučeniny.
- b) Základní didaktické funkce a jejich konkrétní uplatnění ve výuce chemie. Smysl plánování a mechanismy jeho realizace.
- Chemická část:
- a) Charakteristika podskupiny mědi. Měď, sloučeniny, výskyt, výroba, využití.
- b) Periodický zákon, periodická tabulka, periodicita chemických a fyzikálních vlastností prvků.
- c) Organokovové sloučeniny. Možnosti vzniku a zániku chemických vazeb v organických sloučeninách, částice takto vznikající, jejich vlastnosti.
- d) Řetězové reakce, fotochemické reakce. Fotosyntéza.
——————————————-
- 6. Didaktická část:
- a) Chemické reakce:
- – obecný úvod k chemickým reakcím, zákon zachování hmotnosti,
- – rozdělení chemických reakcí a základní chemické výpočty (molární hmotnost, látkové množství, látková koncentrace, výpočty ze vzorců, výpočty z rovnic – výběr).
- b) Motivace, jako permanentní činnost učitele, zvláštnost a jedinečnost motivace ve výuce chemie.
- Chemická část:
- a) Charakteristika podskupiny manganu. Mangan, sloučeniny, využití.
- b) Rozpustnost, faktory ovlivňující rozpustnost látek, nasycený roztok, součin rozpustnosti.
- c) Karbonylové sloučeniny. Aldehydy. Ketony. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Bílkoviny.
——————————————-
- 7. Didaktická část:
- a) Chemické prvky:
- – rozdělení a vlastnosti chemických prvků (kovy, polokovy, nekovy).
- b) Komunikace ve výuce chemie a její zvláštnosti.
- Chemická část:
- a) Hliník, sloučeniny, výskyt, příprava, výroba, vlastnosti, využití.
- b) Světlo, molekulová, atomová, absorpční a emisní spektra, Bouguer-Lambert-Beerův zákon.
- c) Karbonylové sloučeniny. Aldehydy. Ketony. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Bílkoviny.
——————————————-
- 8. Didaktická část:
- a) Chemické prvky:
- – nekovy,
- – kovy.
- b) Chemický jazyk, vizuální komunikace za účasti informačních technologií, komunikace prostřednictvím školního chemického pokusu.
- Chemická část:
- a) Charakteristika alkalických kovů. Sodík, sloučeniny, výskyt, příprava, výroba, vlastnosti, využití.
- b) Elektronegativita, oxidační číslo, chemická vazba, klasifikace vazeb, délka vazby, vazebná a disociační energie, řád vazby.
- c) Heterocyklické sloučeniny (klasifikace, vlastnosti, aromaticita).
- d) Biologicky aktivní látky: enzymy, vitamíny, hormony, antibiotika. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
——————————————-
- 9. Didaktická část:
- a) Dvouprvkové sloučeniny,
- – halogenidy.
- b) Systém řízení a rozhodování ve výuce chemie, systémový a situační přístup. Pedagogické klima ve vyučování, jeho tvorba a kultivace.
- Chemická část:
- a) Charakteristika halogenů. Chlor, sloučeniny, výskyt, příprava, výroba, vlastnosti, využití.
- b) Elektronová konfigurace.
- c) Halogenderiváty. SN1 vs. SN2 vs. E1 vs. E2
- d) Biologicky aktivní látky: enzymy, vitamíny, hormony, antibiotika. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
——————————————-
- 10. Didaktická část:
- a) Dvouprvkové sloučeniny,
- – oxidy.
- b) Smysl a systém kontroly ve vyučování chemie. Diagnóza chemické školní práce, její formy a eventuální dopady, kontrola jako prostředek k technologické inovaci.
- Chemická část:
- a) Charakteristika chalkogenů. Síra, sloučeniny, výskyt, příprava, výroba, vlastnosti, využití.
- b) Elektrochemické metody.
- c) Funkční deriváty karboxylových kyselin. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Nukleové kyseliny, ribonukleové a deoxyribonukleové kyseliny. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
——————————————-
- 11. Didaktická část:
- a) Hydroxidy:
- – opakování názvosloví,
- – základní hydroxidy a jejich vlastnosti./li>
- b) Objekt a subjekt v chemické školní práci, vyučování a učení.
- Chemická část:
- a) Charakteristika prvků alkalických zemin. Vápník, sloučeniny, výskyt, příprava, výroba, vlastnosti, využití.
- b) Vybrané reakce kationtů a aniontů.
- c) Heterocyklické sloučeniny (klasifikace, vlastnosti, aromaticita). Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita. Dusíkaté báze purinové a pyrimidinové. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Nukleové kyseliny, ribonukleové a deoxyribonukleové kyseliny. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
——————————————-
- 12. Didaktická část:
- a) Kyseliny:
- – opakování názvosloví,
- – základní kyseliny a jejich vlastnosti.
- b) Standardizace chemických informací, základní učivo, invarianty, varianty. Kompatibilita chemických informací na 1. a 2. stupni ZŠ a SŠ.
- Chemická část:
- a) Vodík, výskyt, příprava, výroba, vlastnosti, využití.
- b) Kyseliny, zásady, definice pH. Protolytické rovnováhy.
- c) Organické deriváty kyseliny uhličité. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Katabolismus lipidů.
——————————————-
- 13. Didaktická část:
- a) Neutralizace, pH.
- b) Mezipředmětové vztahy a integrační tendence v oblasti přírodovědných předmětů na ZŠ.
- Chemická část:
- a) Dusík, fosfor, sloučeniny, výskyt, příprava, výroba, vlastnosti, využití.
- b) Aktivační energie, aktivace, rychlost reakce.
- c) Aminy. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Peptidy (oligopeptidy a polypeptidy). Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
——————————————-
- 14. Didaktická část:
- a) Redoxní reakce, elektrolýza.
- b) Možnosti a hranice výukových technologií. Metody, formy a prostředky s důrazem na aplikace videotechniky a počítačů ve výuce chemie.
- Chemická část:
- a) Kyslík, výskyt, příprava, výroba, vlastnosti, využití.
- b) Oxidačně-redukční reakce.
- c) Karboxylové kyseliny. Mechanismus esterifikace a hydrolýzy. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Biosyntéza bílkovin.
——————————————-
- 15. Didaktická část:
- a) Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie,
- – základní rozdělení a informace,
- – ropa.
- b) Materiálně-technické zabezpečení výuky chemie. Zásady bezpečné školní práce.
- Chemická část:
- a) Charakteristika skupiny vzácných plynů, využití.
- b) Ideální plyn, stavová rovnice ideálního plynu.
- c) Nitrosloučeniny. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Viry.
——————————————-
- 16. Didaktická část:
- a) Základní rozdělení uhlovodíků – alkany.
- b) Školní chemický pokus, klasifikace, aplikace a didaktické dopady.
- Chemická část:
- a) Uhlík, jeho anorganické sloučeniny, výskyt, příprava, výroba, vlastnosti, využití.
- b) Hmotnost a látkové množství, definice, jednotky.
- c) Alkany. Cykloalkany. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Sacharidy jednoduché a složené.
——————————————-
- 17. Didaktická část:
- a) Základní rozdělení uhlovodíků – alkeny.
- b) Typy vyučovacích hodin, jejich strukturace, nasazení a didaktický záměr.
- Chemická část:
- a) Názvosloví ternárních anorganických sloučenin.
- b) Roztoky, koncentrace roztoku, směšovací rovnice, výpočty.
- c) Alkeny. Alkadieny. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita. AdE vs. AdN.
- d) První a druhá fáze transformace xenobiotik.
——————————————-
- 18. Didaktická část:
- a) Základní rozdělení uhlovodíků – alkyny.
- b) Uplatňování standardních situací, identifikace, kvalifikace a řešení nestandardních (neočekávaných, problémových a konfliktních) situací ve výuce chemie.
- Chemická část:
- a) Názvosloví koordinačních sloučenin.
- b) Olovo, cín, sloučeniny, výskyt, výroba, vlastnosti, využití.
- c) Alkyny. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Anabolismus sacharidů.
——————————————-
- 19. Didaktická část:
- a) Aromatické uhlovodíky – areny.
- b) Projektové vyučování vs. integrovaná tematická výuka – smysl, výhody a rizika.
- Chemická část:
- a) Komplexotvorné reakce.
- b) Stříbro, zlato, sloučeniny, výskyt, výroba, vlastnosti, využití.
- c) Aromatické uhlovodíky a jejich deriváty. SEAr. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Katabolismus sacharidů.
——————————————-
- 20. Didaktická část:
- a) Deriváty uhlovodíků – alkoholy.
- b) Problémová metoda ve výuce chemie.
- Chemická část:
- a) Elektronová konfigurace.
- b) Oxidačně-redukční reakce.
- c) Alkoholy. Ethery. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita. Fenoly. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Látkové složení živých soustav, biomolekuly.
——————————————-
- 21. Didaktická část:
- a) Deriváty uhlovodíků – organické kyseliny.
- b) Ekologické aktivity ve výuce chemie na ZŠ.
- Chemická část:
- a) Charakteristika platinových kovů, výskyt, využití.
- b) Elektrody, klasifikace elektrod.
- c) Substituční deriváty karboxylových kyselin. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
- d) Aminokyseliny. Rozbor struktury, reakční centra, reaktivita.
——————————————-
- 22. Didaktická část:
- a) Přírodní látky – tuky, cukry, bílkoviny.
- b) Aktuální trendy v procesu vzdělávání, RVP (rámcový vzdělávací program), nové vyučovací metody – jejich výhody a nevýhody
- Chemická část:
- a) Charakteristika triády železa. Železo, sloučeniny, výskyt, výroba, využití.
- b) Instrumentální analýza: rozdělení instrumentálních metod. Optické metody.
- c) Fyzikální vlastnosti organických sloučenin (rozpustnost v nepolárních a polárních rozpouštědlech, teploty tání a varu, skupenství, barva a barevnost). Stereochemie. Optická aktivita organických sloučenin.
- d) Lipidy. Anabolismus lipidů.