Studium
Oddělení fyziky KFChO vychovává budoucí učitele fyziky zejména pro základní školu a odborníky pro všechny oblasti související s přírodovědným vzděláním. Obecným teoretickým základem studia je všeobecný čtyřsemestrální kurz obecné fyziky, základy užité matematiky a společný pedagogický základ. V rámci studia je věnována přiměřená pozornost základům práce s výpočetní technikou, jak uživatelsky, tak pro automatizaci fyzikálního experimentu a modelování fyzikálních situací. Absolvent získá základní vědomosti z kvantové mechaniky, elektroniky, teorie pevných látek a astronomie. Po celou dobu studia je kladen důraz na schopnost správné interpretace fyzikálních jevů, porozumění a cit pro aplikace fyzikálních zákonů.
V didaktických disciplinách jsou studentům předávány zkušenosti z praktické výuky fyziky, prostředky, metody a postupy vhodné pro učitelské povolání. Po celou dobu studia je studentům k dispozici experimentální vybavení katedry, knihovna a studovna.
Fyzikové z KFChO se podílí na výuce Přírodovědy pro studenty učitelství 1. stupně a výuce Enviromentálních předmětů a ekologie. Pro všechny studenty připravujeme výběrové předměty Hygiena prostředí, Metodika plánování přírodovědných aktivit, Pokusnictví a Moderní měřicí metody.
Oddělení fyziky je školícím pracovištěm v oboru 75-02-9 „Teorie vyučování fyzice“ a úzce spolupracuje s fyzikálními katedrami Přírodovědecké fakulty MU.
Studijní programy učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů s fyzikou poskytují absolventům ucelený přehled fyzikálních znalostí ze základních fyzikálních disciplin a didaktiky fyziky, navíc dávají základy z astrofyziky, z teorie pevných látek, z elektroniky a z moderních měřicích metod, studenti získávají aktuální environmentální přehled a uživatelské dovednosti s výpočetní technikou.
Od třetího ročníku jsou studenti vítanými spolupracovníky v laboratořích katedry, kde mají k dispozici experimentální vybavení. V současné době se katedra také podílí na mezinárodním výzkumu degradačních procesů fotovoltaik, zkoumají se zde mechanické vlastnosti pevných látek, plazmaticky nanášených vrstev. Další oblastí výzkumu je integrace přírodních věd a učitelé a zdraví. Vybraní studenti se zúčastňují celostátní soutěže diplomových prací, kde se každoročně umisťují na předních místech. Studenti mají možnost přihlásit se ke studijním pobytům nebo praktickým stážím v zahraničí v rámci programu ERASMUS+.
Studium fyziky představuje vstupní bránu vědeckému a technologickému pokroku, může být zajímavé jako intelektuální výzva pro každého jednotlivce, který se zajímá o přírodu kolem nás.
Studijní materiály
Praxe organizované KPed PdF MU
- Bližší informace k praxím pro Bc. a navazující Mgr. studium (odkaz vede na web KPed PdF MU)
Státní závěrečné zkoušky (SZZ)
- Státní bakalářské a magisterské zkoušky
- Šablona diplomové, bakalářské a závěrečné práce ve formátu MS Word a LaTeX.
- Formulář projektu závěrečné práce
- Standard závěrečných prací – Fyzika (platnost od 1. 2. 2020)
- Šablona posudku vedoucího/oponenta závěrečné práce (platnost od 1. 2. 2020)
- Oborový standard závěrečných prací KFChO (platnost od 1. 2. 2020)
- Pokyn děkana k realizaci závěrečných prací (platnost od 1. 9. 2024)
- Ústřední knihovna – vše o citování
- Katalog bakalářských, diplomových a závěrečných prací z fyziky na KFChO
Knihovna
Katedra disponuje množstvím fyzikálních a didaktických knih a časopisů, které jsou po domluvě studentům k dispozici pro studium.
Časopisy – odborná fyzika
- Československý časopis pro fyziku
máme od 1. ročníku (1951) po současnost - Pokroky matematiky, fyziky a astronomie – digitalizované články,
máme ročníky 1 – 45 (1956 – 2000), chybí: 1 (1956), 5 (1960), 10 (1965), 11 (1966), 12 (1967), 13 (1968), 16 (1971), 18 (1973), 19 (1974), 21 (1976), 22 (1977), 24 (1979), 25 (1980), 38 (1993), 39 (1994), máme č. 3 z ročníku 47 (2002)
Didaktické časopisy
- MATEMATIKA–FYZIKA–INFORMATIKA, máme 3. až 21. ročník (1993-2012),
Obsahy starších ročníku jako webová stránka a textový soubor. - Fyzika a matematika ve škole – máme ročníky 1 – 20 (1970/71 – 1989/90), chybí: 1 (1970/71), 2 (1971/72), 10 (1979/80), 13 (1982/83)
Obsahy starších ročníku jako webová stránka a textový soubor. - Fyzika ve škole
máme ročníky 1 – 8 (1962/63 – 1969/70), chybí: 2 (1963/64) 4 (1965/66) 6 (1967/68) - Přírodní vědy ve škole
máme ročníky 1 – 12 (1950/51 – 1961/62), chybí: 9 (1958/59) - Rozhledy matematicko-fyzikální – digitalizované články
máme ročníky 33 – 65 (1954/55 – 1986/87), chybí: 36 (1957/58), 37 (1958/59), 38 (1959/60), 39 (1960/61), 40 (1961/62), 41 (1962/63), 42 (1963/64), 43 (1964/65), 44 (1965/66), 45 (1966/67), 48 (1969/1970), 56 (1977/78) - Obzory matematiky, fyziky a informatiky – přehled článků
- Školská fyzika – máme č. 1 a 2 (2004), č. 3 a 4 (2005), zvláštní číslo a mimořádné číslo (2006)
- Fizyka w szkole : czasopismo dla nauczycieli (1997 – 2015)
Zahraniční časopisy
- The Physics Teacher
máme ročníky: 7 – 22 (1969 – 1984), 29 – 48 (1991 – 2010);
z ročníku 49 (2011) máme čísla 1 a 5;
z ročníku 50 (2012) máme čísla 3 a 5;
z ročníku 51 (2013) máme číslo 4 - Physics Education
máme ročníky 10 (1975), 12 – 14 (1978 – 1979) a 15 (1980);
z ročníku 11 (1976) máme č. 4, z ročníku 36 (2001) máme č. 4 - European Journal of Teacher Education (archiv)
- Science Education International (archiv)
- Europhysics News (archiv)