Státní závěrečná zkouška učitelství odborných předmětů v celoživotním vzdělávání (DPS UOP MIN)
Závěrečná zkouška má tři části, které tvoří:
- Rozprava k závěrečné práci, při které účastník studia nejprve objasní cíl práce, východiska a závěry, ke kterým při zpracování dospěl, a poté odpoví na položené otázky členů komise.
- Písemný test z pedagogiky, psychologie.Test se skládá z výběrových a tvořených otázek, tvořené otázky jsou uvedeny níže, příklad výběrových je uveden níže (Příklad testu výběrových otázek).
- Ústní zkouška z didaktiky odborných předmětů (učitelé odborných předmětů) v rozsahu předepsaných tématických okruhů z učiva jednotlivých předmětů. Teoretické otázky z těchto předmětů vycházejí vesměs z tématického zaměření závěrečné práce.
Pedagogika:
- Předmět a struktura pedagogiky
- Školská soustava a její rysy
- Výchovný cíl: vymezení, charakteristika, etapy dosahování cíle
- Složky výchovy, vzájemné vztahy, komplexnost
- Pedagogické principy (zásady). Jejich obecnost a objektivita
- Činitelé výchovně vzdělávacího procesu. Charakteristika jednotlivých činitelů
- Vědecko-výzkumné metody v pedagogice. Jejich klasifikace a charakteristika
- Slovní, názorné a pracovní metody výuky
- Hodnocení a klasifikace žáka
- Moderní výukové strategie
- Vliv prostředí na výchovu
- Výchova v rodině, výchova k rodičovství
- Hodnotová orientace v současnosti a výchova
- Mravní výchova, její etapy a metody
- Aktuální problémy výchovy
- Současné pedagogické koncepce
Literatura:
- STOJAN, M. Přehled obecných pedagogických kategorií. 2. vyd. Brno: CERM, 2003. s.r.o., 60 s. ISBN 80-7204-323-4
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
- MAŇÁK, J., ŠIMONÍK, O., ŠVEC, V. aj. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: MU, 1998. 97 s. ISBN 80-210-1308-7.
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. 95s. ISBN 80-7178-049-9
- STŘELEC, S. aj. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992. 157s. ISBN 80-85298-84-8
Psychologie:
- Psychologie v práci mistra nebo učitele (včetně metod poznávání osobnosti žáka)
- Racionálně kognitivní procesy(čivost, vnímání, paměť, představa, myšlení)
- Imaginativně emotivní funkce osobnosti
- Frustrace, deprivace, stres
- Pojem a struktura osobnosti
- Obecné principy vývoje a zákonitosti vývojových změn
- Psychologická charakteristika dospívajícího
- Poznávací procesy v dospívání
- Volní procesy a emoční procesy u dospívajících
- Utváření identity v období dospívání
- Interakce dospívajících s faktory prostředí
- Psychologie učení (pojem, druhy, formy a zákony učení)
- Psychologie výchovy (psychologická podstata a cíl výchovy, socializace a sociální učení, morální charakter a jeho vývoj)
- Typy výchovných přístupů a jejich dopad na dospívajícího
- Učební obtíže a maladaptace dospívajících
Literatura:
- ŘEHULKA, E. Úvod do studia psychologie. Brno: Paido, 1999
- ČAČKA, O. Nástin psychologie I a II. Brno: Paido, 2000 .
- HOSKOVEC, J. Psychologie. Praha: Triton, 2001
- ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: 2000.
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
- ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro mistry odborné výchovy. Olomouc: PU, 1991.
Didaktika odborných předmětů (učitelé odborných předmětů):
- Cíle vzdělávání žáků středních škol – profil absolventa SOU nebo SOŠ – cíle formulované učitelem, příklady.
- Výběr a struktura učiva odborných předmětů, základní a rozšiřující učivo, didaktická analýza učiva odborného předmětu
- Typy vyučování -jejich posouzení zejména z hlediska aktivity žáka a charakteru předmětu, příklady užití v odborných předmětech
- Uplatnění didaktické a výpočetní techniky v odborných předmětech
- Organizační formy vyučování odborným předmětům na SŠ, příklady
- Motivace v odborných předmětech, motivační metody, příklady
- Expoziční metody, příklady
- Fixační metody, příklady
- Diagnostika v odborných předmětech, diagnostické metody, příklady
- Aplikace učiva, vztah teoretické a praktické přípravy
- Příprava a realizace vyučování odborným předmětům
- Práce s mimořádně nadanými žáky na SŠ, formy podněcování a rozvíjení specifických schopností, otázka pokračování ve studiu na vysoké škole
- Využívání materiálních prostředků ve vyučování odborným předmětům
- Práce s učebnicí, odbornou literaturou a technickou dokumentací v odborných předmětech
- Práce učitele s učebním plánem a osnovami v odborných předmětech (Rámcový vzdělávací program a školní vzdělávací program)
Literatura:
- LOVEČEK, A., ČADÍLEK, M. Didaktika odborných předmětů. Brno: CERM, s.r.o., 2003. 173 s.
- ČADILEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 2. vyd. Brno:Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2004. 125s. (Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/winf/learn/default1.htm)
- STEJSKALOVÁ, P.a ČADÍLEK,M. Didaktika praktického vyučování II. 2. vyd. Brno:Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2004. 68s. (Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/winf/learn/default1.htm)
- LOVEČEK, A.a ČADÍLEK, M. Didaktika odborných předmětů I. 2. vyd. Brno:Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2004. 125s. (Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/winf/learn/default1.htm)