Státní závěrečná zkouška učitelství praktického vyučování
Struktura části státní závěrečné zkoušky z učitelství praktického vyučování:
- Obhajoba bakalářské práce
- Pedagogika a psychologie
- Didaktika praktického vyučování
- Obchodní nauka nebo Podnikové hospodářství (dle zaměření oboru) (pozn.: Studenti s nástupem do studia podzim 2017 již neabsolvují.)
Okruhy státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie
Zajišťováno katedrami Pedagogiky a Psychologie (kde nalezne bližší informace vztahující se např. ke Kritériím hodnocení SZZ z pedagogiky a psychologie)
Okruhy SZZ z Pedagogiky a Psychologie naleznete na webu Pedagogické fakulty / Student / Bc. a Mgr. studium / Státní a závěrečné zkoušky
Didaktika praktického vyučování
- Didaktika praktického vyučování, vymezení problému, zařazení v systému pedagogických věd, spolupráce s ostatními vědami. Návaznost praktického vyučování na praktické činnosti na základní škole.
- Stanovení výukových cílů v praktickém vyučování a práce s cíli ve vyučovací jednotce.
- Základní pedagogické dokumenty, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní a rozšiřující učivo, didaktická analýza učiva.
- Psychomotorické dovednosti a jejich osvojování ve výuce praktického vyučování.
- Systémy výuky v praktickém vyučování.
- Výukové metody ve výuce praktického vyučování a odborného výcviku, kritéria volby metod ve výuce praktického vyučování.
- Instruktáž, její druhy a průběh ve výuce praktického vyučování.
- Druhy výukových prací.
- Možnosti využití simulačních a problémových metod ve výuce praktického vyučování.
- Organizační formy výuky v praktickém vyučování. Základní organizační jednotka výuky, její struktura a typy.
- Druhy pracovišť pro praktické vyučování žáků.
- Využití individuální a skupinové výuky v praktickém vyučování.
- Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování.
- Práce s učebnicí, učebními texty, odbornou literaturou a technickou dokumentací ve výuce praktického vyučování.
- Možnosti využití didaktické techniky ve výuce praktického vyučování.
- Procvičování a upevňování učiva praktického vyučování.
- Hodnocení žáků v praktickém vyučování, kontrolní práce, závěrečná a maturitní zkouška.
- Příprava učitele praktického vyučování na výuku. Perspektivní (dlouhodobá) a aktuální (krátkodobá) příprava výuky. Možnosti využití výukových prezentací, výukových opor a multimédií v přípravě výuky praktického vyučování.
- Výchova k bezpečné práci, ochraně zdraví a péčí o životní prostředí.
- Odborná praxe žáků.
- Osobnosti učitele praktického vyučování.
- Hospitace ve výuce odborného výcviku.
- Rekvalifikace, nástavbové studium a zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem a středního vzdělání s maturitní zkouškou.
- Modernizace a racionalizace výuky praktického vyučování. Vedení výuky praktického vyučování.
- Fiktivní firma.
Základní literatura:
- ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1081-9.
- ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 1.vyd. Brno: CERM, s.r.o., 2003.
- STEJSKALOVÁ, P.,ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování II. 1.vyd. Brno: CERM, s.r.o., 2003.
Doporučená literatura:
- FORMAN, K. Úvod do didaktiky odborného výcviku pro mistry odborné výchovy. 1.vyd. Olomouc: UP, 1995. ISBN 80-7067-527-6.
- MELEZINEK, A. Inženýrská pedagogika. 2.přeprac. vyd. Praha: ČVUT, 1994. ISBN 80-01-01214-X.
- VINTR,J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. 1.vyd. České Budějovice: JU, 1998. ISBN 80-7040- 292-X.
Obchodní nauka (platnost otázek od 1. 1. 2015) (pozn.: Studenti s nástupem do studia podzim 2017 již neabsolvují.)
- Historie trhu a vývoj obchodu. Důvody, podmínky a překážky obchodování. Rizika v obchodní činnosti.
- Význam obchodu, jeho členění a funkce. Definice a význam obchodu, jeho pojetí, právní formy obchodních firem.
- Členění zboží a jednotný systém označování zboží. Produkt, výrobek, zboží, technologické skupiny zboží, EAN.
- Označování potravin, kvalita, záruční lhůty. Povinnosti a požadavky vyplývající z vybraných národních předpisů pro oblast potravin.
- Obchodní sortiment, jeho struktura a změny, specializace v obchodě. Struktura a změny obchodního sortimentu, hloubka, šířka a pracnost sortimentu.
- Systemizace maloobchodních jednotek, maloobchodní síť. Kritéria systematizace prodejen, maloobchodní síť, její význam a členění.
- Význam a charakteristika distribučních cest, obchodní logistika. Řízení pohybu a distribuce zboží, aplikace obchodní logistiky.
- Význam ceny v obchodní činnosti, obchodní marže, slevy. Struktura ceny a cenová tvorba, specifické aspekty ceny a její marketingové pojetí.
- Vývojové trendy v obchodě. Dominance a diverzifikace obchodních firem, internacionalizace a globalizace obchodu.
- Obchodní kategorie. Prostředníci a zprostředkovatelé obchodu.
- Nákup zboží a výběr dodavatele. Logistické a marketingové pojetí nákupu zboží, výběr dodavatele, zásoby zboží.
- Model velkoobchodních operací a skladové technologie. Sklady v logistickém pojetí, výkon, kapacita a zařízení skladů, provozní operace.
- Maloobchodní technologie a prvky maloobchodního provozu. Obchodní provoz, flexibilita prodejny, formy prodeje, nákupní prostředí a atmosféra.
- Řízení jakosti, ochrana spotřebitele a dozorové orgány. Význam jakosti a její řízení, značky jakosti, právní úprava ochrany spotřebitele.
- Význam služeb v obchodní činnosti. Služby jako součást obchodní strategie, jejich členění, oceňování služeb.
- Maloobchod mimo síť prodejen, právní aspekty elektronického obchodování. Druhy, výhody a nevýhody maloobchodního prodeje realizovaného mimo síť prodejen.
- Systém bezpečnosti potravin. Systém rychlého varování v EU / RASFF /, dozorové orgány pro oblast obchodu.
- Význam mezinárodního obchodu pro národní hospodářství. Postavení mezinárodního obchodu v ekonomice země, nástroje ovlivňující jeho výši.
- Platební styk v obchodní činnosti podniků. Prodej za hotové, na úvěr, přednosti a nedostatky bezhotovostního platebního styku.
- Majetková struktura obchodního podniku. Dlouhodobý a oběžný majetek, oceňování majetku, inventarizace.
Základní literatura:
- BURSTINER, I. Základy maloobchodního podnikání. 2.vyd. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-55-4.
- PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. Obchodní podnikání – Retail management. 1.vyd. Praha: Management Press, 1997. ISBN 80-85943-48-4.
- ZÁBOJ, M. Obchodní operace. 1. vyd. Brno: Brno International Business School, 2003. ISBN 80-86575-93-4.
Doporučená Literatura:
- MALÝ, J. Obchod nehmotnými statky. 1.vyd. Praha: C.H.Beck, 2002. ISBN 80-7179-320-5.
- TOMEK, J. , HOFMAN, J. Moderní řízení nákupu. 1.vyd. Praha: Management Press, 1999. ISBN 80-85943-73-5.
- ŠTENGLOVÁ,I. aj. Obchodní zákoník. 9.vyd. Praha: C.H.Beck, 2004. ISBN 80-7179-863-0.
Podnikové hospodářství (pozn.: Studenti s nástupem do studia podzim 2017 již neabsolvují.)
- Podnik jako součást národního hospodářství a předmět podnikového hospodářství. Hospodářství a hospodářský princip, pojetí podniku, výrobní a spotřební hospodářství, podnik a hospodářský systém, přednosti a slabé stránky tržního a centrálně plánovacího systému, typologie podniku.
- Podnikové výrobní faktory a podnikové řízení jako výrobní faktor. Systém podnikových výrobních faktorů, rozdíl mezi členěním výrobních faktorů v národním a podnikovém hospodářství, funkce podnikového řízení, strategické řízení, nositelé řídících rozhodnutí v podniku.
- Systém podnikových cílů, nástroje a principy řízení. Typologie podnikových cílů, vztahy mezi cíli, cílové konflikty, cílový systém strategického řízení, nástroje řízení, principy řízení.
- Plánování v podniku. Úkoly a struktura plánování, dílčí komplexy plánovacího systému, strategické plánování, nástroje pro určování strategických oblastí a výběr strategií, takticko operativní plánování. Metody plánování.
- Lidský pracovní výkon a činitelé jej ovlivňující. Faktory ovlivňující pracovní výkon, personální výběr, interní a externí výběr personálu, pracovní podmínky: úprava pracovní doby, uspořádání pracoviště, podnikové klima; výše odměny za práci: výše mezd a mzdová spravedlnost, výkonnostní a sociální mzda; dobrovolné podnikové sociální požitky.
- Odměňování práce. Metody hodnocení práce, mzdové formy: časová mzda, úkolová mzda, prémie, odměny, účast na hospodářských výsledcích, normování pracovního výkonu; mzdový systém podniku.
- Hmotný investiční majetek a materiál jako výrobní faktory. Hmotný investiční majetek: ekonomická a technická životnost, kapacita a její využití; materiál: materiálové toky, využití materiálu.
- Organizačně právní formy podnikání. Podnikání a podnik, podnik jednotlivce, osobní společnosti, kapitálové společnosti, družstva, veřejné podniky.
- Živnostenské podnikání a malé a střední podniky. Živnosti, jejich provozování a členění, malé a střední podnikání, výhody a nevýhody malých a středních podniků, podpora malého a středního podnikání.
- Sdružování podniků. Cíle sdružování, druhy sdružování, formy sdružování: konsorcium, kartel, zájmové sdružení, koncern, trust, holding, Joint Venture, franchising, podnikové sítě, virtuální sítě.
- Volba stanoviště podniku. Pojem „volba stanoviště podniku“, faktory lokalizace při vnitrostátním výběru: orientované na práci, na materiál, na dopravu a energii, na životní prostředí, na odbyt; mezistátní volba stanoviště: hospodářské důvody, daňové důvody.
- Sanace a zánik podniku. Krize a sanace, zánik podniku: zrušení společnosti, likvidace společnosti, konkurz a vyrovnání.
- Podniková organizace. Podstata a význam organizování. Procesní a útvarová struktura. Organizační normy. Princip předmětné a funkční specializace. Rozpětí řízení. Typové organizační struktury.
- Výroba jako hlavní podniková funkce a plánování výrobního programu a výrobního. Pojem výroba a jeho obsah, vztah výroby k odbytu, investování a financování, plánování výroby, plánování výrobního programu a výrobního procesu.
- Plánování nákupu, dopravy a skladování.Oblasti a úkoly nákupu a skladování, plánování spotřeby, nákupu a dopravy, plánování skladového hospodářství, optimalizace skladových položek.
- Podnikové náklady. Pojem náklady, celkové, fixní a variabilní náklady, analýza bodu zvratu, klasifikace nákladů, zejména s ohledem na jejich zpracování v informačním systému podniku.
- Odbyt jako hlavní funkce podniku a odbytová politika. Odbytová funkce podniku, vztah odbytu a marketingu, cíle odbytové politiky, informace v oblasti odbytu. Segmentace trhu, výběr cílových skupin, budování tržní pozice.
- Nástroje odbytové politiky. Prostředky pro posílení konkurenčního postavení: výrobková, cenová komunikační a distribuční politika, marketingový mix, nástroje odbytové politiky taktického a strategického charakteru.
- Investice a financování (hmotný a finanční proces hospodaření). Pojmy investice a financování, podnikový obrat, likvidita a likvidnost, druhy financování, druhy investic.
- Majetková a kapitálová výstavba podniku. Majetková struktura podniku, pravidla financování a kapitálová struktura, zjištění kapitálové struktury a jejího krytí, analýza cash flow.
Základní literatura:
- WÖHE,G. Úvod do podnikového hospodářství. 1.vyd. Praha: C.H.Beck, 1995. ISBN 80-7179-014-1.
- SYNEK,M. Podniková ekonomika. 1.vyd. Praha: VŠE, 1995. ISBN 80-7079-496-8.
- NOVOTNÝ, J. Nauka o podniku I. 1.vyd. Brno: ESF MU, 2004. ISBN 80-210-3333-9.
Doporučená literatura:
- BOUKAL.P., MIKOVCOVÁ,H. Nauka o podniku.1.vyd. Praha: VŠE, 2000. ISBN 80-245-0019-1.
- BARROW, C. Základy drobného podnikání.1.vyd. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-232-8.
- MUGLER, J. Podnikové hospodářství malých a středních podniků. 2.přeprac.vyd. Plzeň:
- ZČU, 2001. ISBN 80-7082-729-7.