Státní závěrečná zkouška učitelství odborných předmětů – specializace obchod a služby
Struktura části magisterské státní závěrečné zkoušky z Učitelství odborných předmětů na středních školách – specializace služby:
- Obhajoba diplomové práce
- Pedagogika a psychologie
- Ekonomika s didaktikou (skládá se z části ekonomika a didaktika odborných předmětů)
Pedagogika a psychologie
Zajišťováno katedrou pedagogiky a psychologie.
Okruhy ke stažení: pedagogika, psychologie.
Ekonomika (platnost otázek od 1.1.2015)
- Ekonomie, základní pojmy a souvislosti.Vymezení ekonomie, její rozdělení. Potřeby, trh, cena, směna, hospodářský proces, ekonomická vzácnost, ekonomika.
- Makroekonomie, mikroekonomie, význam a cíle. Makroekonomické veličiny, jejich měření.
- Hospodářské cykly, ekonomický růst. Průběh hospodářských cyklů, důvody jejich vzniku. Zdroje a bariéry ekonomického růstu. Ekonomická síla a úroveň země.
- Tržní ekonomika, její znaky a ekonomické zákony. Koloběh hodnot ve společnosti. Definice, význam a druhy ekonomických ukazatelů / tržní indexy /.
- Trh práce a nezaměstnanost.Pracovní síla, nabídka práce, poptávka po práci, míra nezaměstnanosti.
- Cena v tržní ekonomice a inflace.Definice ceny, faktory ovlivňující cenovou tvorbu. Příčiny inflace, typy a formy inflace.
- Trh peněz, charakteristika peněz.Funkce a vývoj peněz, peněžní agregáty. Měna a měnový kurz. Rovnováha peněžního trhu.
- Bankovní systém a bankovnictví.Úloha centrální banky, obchodní banky a produkty bank.
- Daňový systém a státní rozpočet, význam daní.Daně přímé a nepřímé. Tvorba státního rozpočtu, jeho příjmy a výdaje.
- Nástroje ovlivňování ekonomického vývoje země.Právní nástroje, monetární, fiskální, důchodová a zahraničně obchodní politika.
- Ekonomika podniku a měření její výkonnosti. Definice ekonomiky, náklady, výnosy a zisk podniku. Výrobní faktory a výstupy podniku.
- Význam a obsah strategického marketingového řízení podniku.Druhy a typy marketingových strategií. Vize poslání a cíle podniku, proces strategického marketingového řízení.
- Obchod, jeho charakteristika, význam, funkce a postavení v národním hospodářství. Členění obchodu, velkoobchod, maloobchod. Zboží a sortiment, maloobchodní síť.
- Mezinárodní obchod a jeho význam pro národní hospodářství. Důvody a důsledky mezinárodního obchodu na ekonomické procesy. Státní protekcionismus, cla, celní hodnota, celní sazby a celní řízení.
- Evropská unie. Charakteristika evropské unie, její instituce. Náklady a přínosy členství ČR v evropské unii.
Literatura:
- CHRAMOSTA, D. Prodej?. Havířov: Question Marks, 2005. ISBN neuvedeno.
- JOBER, D. a kol. Management prodeje. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 8072265334.
- LUKOSZOVÁ, X. Nákup a jeho řízení. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 8025101746
- SEDLÁČEK, J. Účetní data v rukou manažera. 2. doplněné vydání. Praha: Computer Press, 2001, 220 s. ISBN 80-7226-562-8
- SUCHÁNEK, P. Podnikohospodářská analýza. 1. vydání, Brno: MU ESF, 2006, 110 s. ISBN 80-210-3985-X
- GRÜNWALD, R.; HOLEČKOVÁ, J. Finanční analýza a plánování podniku. 2. vydání, Praha: VŠE, 2001, 197 s. ISBN 80-70795-87-5
- KISLINGEROVÁ, E., NEUMAIEROVÁ, I. Vybrané příklady firemní výkonnosti podniku. Praha: VŠE, 1996, 242 s. ISBN 80-70796-41-3
- NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. Praha : MANAGEMENT PRESS, 2004.
- NENADÁL, J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti. Praha: MP, 2002
- VEBER, J a kol. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha : Grada Publishing, spol.s r.o., , 2002.
Didaktika odborných předmětů
- Didaktika odborných předmětů v systému pedagogických věd. Vztah obecné didaktiky a oborové didaktiky odborných předmětů.
- Výukový proces ve výuce odborných předmětů. Fáze výukového procesu, motivace žáků.
- Uplatňování didaktických zásad, pouček a pravidel ve výuce odborných předmětů.
- Cíle středoškolského odborného vzdělávání. Hierarchie cílů, kompetence absolventa, stanovování cílů, konkrétní příklady a aplikace na konkrétní obor. Práce s cíli ve vyučovací jednotce.
- Učební dokumenty ve středoškolském odborném vzdělávání. Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. Učební plány a osnovy.
- Základní, rozšiřující a prohlubující učivo ve výuce odborných předmětů.
- Vyučovací metody používané při výuce odborných předmětů. Vymezení problému, členění metod, volba metod.
- Aplikace klasických (tradičních) metod ve výuce odborných předmětů. Konkrétní příklady a aplikace.
- Instruktáž ve výuce, typy instruktáže a využití instruktáže v odborném vzdělávání.
- Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků ve výuce odborných předmětů.
- Aplikace aktivizujících výukových metod ve výuce odborných předmětů. Možnosti využití diskuse, didaktických her, problémové metody, inscenačních a situačních metod výuky. Konkrétní příklady a aplikace.
- Aplikace komplexních metod výuky ve výuce odborných předmětů. Možnosti využití projektové výuky, skupinové a kooperativní výuky, brainstormingu. Konkrétní příklady a aplikace.
- Individuální přístup učitele k žákům SŠ. Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami žáků a žáků mimořádně nadaných.
- Hodnocení žáků ve výuce odborných předmětů. Smysl hodnocení, principy hodnocení, metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušky.
- Didaktické testy a jejich využití ve výuce odborných předmětů. Vymezení problému, typy testů, testové položky, vlastnosti dobrého testu. Konkrétní příklady a aplikace.
- Materiální výukové prostředky ve výuce odborných předmětů. Vymezení problému, přehled učebních pomůcek a didaktické techniky. Volba pomůcek, údržba pomůcek a didaktické techniky. Konkrétní příklady a aplikace pomůcek ve výuce konkrétního oboru.
- Možnosti využití odborných učebnic a učebních textů ve výuce odborných předmětů. Práce s elektronickou i tištěnou učebnicí, odbornou literaturou a technickou dokumentací v odborných předmětech.
- Možnosti využití počítače ve výuce odborných předmětů. Konkrétní příklady a aplikace. Využití výukových prezentaci, výukových videí a multimediálních výukových opor ve výuce odborných předmětů.
- Organizační formy výuky ve výuce odborných předmětů. Vyučovací jednotka, její struktura, typy.
- Výukové prostory ve výuce odborných předmětů. Učebny, laboratoře, specializované učebny. Požadavky na vybavení a bezpečnost.
- Možnosti využití exkurzí, vycházek, praxí a stáží ve středoškolském odborném vzdělávání. Typy exkurzí, příprava a realizace exkurzí.
- Projektování a příprava výuky odborných předmětů. Perspektivní (dlouhodobá) příprava, aktuální (krátkodobá) příprava výuky. Konkrétní příklady a aplikace.
- Mezipředmětové vztahy ve výuce odborných předmětů. Obsahové, časové a metodické vazby, spojení teorie a praxe.
- Osobnost učitele odborných předmětů, vzdělání učitele, osobnost učitele.
- Hospitace ve výuce odborných předmětů. Smysl hospitace, příprava a realizace hospitace.
- Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při vzdělávacích činnostech na SOŠ.
- Vzdělávání dospělých na středních odborných školách. Další vzdělávání a rekvalifikace.
- Závěrečné a maturitní zkoušky ve středoškolském odborném vzdělávání.
Literatura:
- Drahovzal, J.; Kilián, O.; Kohoutek, R. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, Edice pedagogické literatury, 1997.
- Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1995.
- ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1937-9.
- LOVEČEK, A.; ČADÍLEK, M. Didaktika odborných předmětů. Brno: 2003.
- KALHOUS,Z., OBST,O. Školní didaktika. Olomouc: UPOL, 2001.
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
- MAŇÁK, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno : Paido, 2001.
- MAŃÁK, J. ŠVEC,V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003
- MAREŠ,J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
- Mojžíšek, L. Didaktika.Teorie vzdělání a vyučování. Praha: SPN, 1998.
- Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
- PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 496 s. ISBN 80-7178-170-3
- Skalková, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995.
- KOPÁČ,J. KOPÁČVÁ, J. Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: 2006. 104 s. ISBN 80-244-1431-7
- KALHOUS, Z. OBRST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0599-7.
- MOŠNA, F. RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha: PF UK, 1996. ISBN 80-902116-0-9.
- TUREK, I. Zvyšovanie efektivnosti vyučovánia. 2. vyd. Bratislava: EDUKACIA, 1998. JSBN 80-88796-89-X.
- MALACH, J. Obecná didaktika pro učitelství odborných předmětů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 80-7042-235-1.
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
- EGER, L. aj. Strategie rozvoje školy.Plzeň:CECHTUNA, 2002 ISBN 80-903225-2-2.
- učební dokumenty oboru
- Rámcový vzdělávací program SŠ