Státní závěrečná zkouška učitelství praktického vyučování – 4. semestrové CŽV studium

Závěrečná zkouška má tři části, které tvoří:

  • Rozprava k závěrečné práci, při které účastník studia nejprve objasní cíl práce, východiska a závěry, ke kterým při zpracování dospěl, a poté odpoví na položené otázky členů komise.
  • Písemný test z pedagogiky, psychologie. Test se skládá z výběrových a tvořených otázek.
  • Ústní zkouška z didaktiky odborných předmětů (učitelé praktického vyučování) v rozsahu předepsaných tematických okruhů z učiva jednotlivých předmětů. Teoretické otázky z těchto předmětů vycházejí vesměs z tematického zaměření závěrečné práce.

Didaktiky praktického vyučování:

  1. Didaktika praktického vyučování v systému pedagogických věd, spolupráce s ostatními vědami, význam pro učitele.
  2. Systém výuky praktického vyučování. Fáze výuky, motivace žáků ve výuce.
  3. Výukové cíle v praktickém vyučování, hierarchie cílů, taxonomie cílů. Stanovení výukových cílů v praktickém vyučování a práce s cíli ve vyučovací jednotce.
  4. Základní pedagogické dokumenty, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní a rozšiřující učivo, didaktická analýza učiva.
  5. Intelektové a psychomotorické dovednosti a jejich osvojování ve výuce praktického vyučování.
  6. Výukové metody ve výuce praktického vyučování, kritéria volby metod ve výuce praktického vyučování. Instruktáž a cvičení ve výuce praktického vyučování.
  7. Učebnice, učební texty a  výukové materiály ve výuce praktického vyučování.
  8. Aktivita žáků ve výuce praktického vyučování, učební úlohy. Možnosti využití aktivizujících výukových metod ve výuce praktického vyučování.
  9. Organizační formy výuky v praktickém vyučování. Základní organizační jednotka výuky, její struktura a typy.
  10. Druhy pracovišť pro praktické vyučování žáků. Exkurze ve výuce praktického vyučování.
  11. Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování. Učební pomůcky a didaktická technika ve výuce, vybavení výukových pracovišť.
  12. Hodnocení žáků v praktickém vyučování, kontrolní práce, závěrečná a maturitní zkouška.
  13. Příprava učitele praktického vyučování na výuku. Perspektivní (dlouhodobá) a aktuální (krátkodobá) příprava výuky. Možnosti využití výukových prezentací, výukových opor a multimédií v přípravě výuky praktického vyučování.
  14. Výchova k bezpečné práci, ochraně zdraví a péčí o životní prostředí ve výuce praktického vyučování.
  15. Osobnost učitele praktického vyučování. Vzdělání a morální vlastnosti učitele. Hospitace ve výuce praktického vyučování.

Literatura:

  • Friedmann, Z. & Pecina, P. (2013). Didaktika odborných předmětů technického charakteru. Brno: MU.
  • Krpálek, P. & Krpálková Kremlová, K. (2012). Didaktika ekonomických předmětů. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, Nakladatelství Oeconomica.
  • Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál s.r.o.
  • Ouroda, S. (2000).Oborová didaktika. Brno: MZLU.
  • Pecina, P. (2017). Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: MU.
  • Pecina, P. & Krištofiaková, L. (2021). Vybrané aspekty výuky odborných předmětů a praktického vyučování na středních odborných školách. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI.
  • Slavík, M. & Miller, I. (2012). Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.
  • Vaněček, D., et al., (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT

Pedagogika:

  1. Předmět a struktura pedagogiky
  2. Školská soustava a její rysy
  3. Výchovný cíl: vymezení, charakteristika, etapy dosahování cíle
  4. Složky výchovy, vzájemné vztahy, komplexnost
  5. Pedagogické principy (zásady). Jejich obecnost a objektivita
  6. Činitelé výchovně vzdělávacího procesu. Charakteristika jednotlivých činitelů
  7. Vědecko-výzkumné metody v pedagogice. Jejich klasifikace a charakteristika
  8. Slovní, názorné a pracovní metody výuky
  9. Hodnocení a klasifikace žáka
  10. Moderní výukové strategie
  11. Vliv prostředí na výchovu
  12. Výchova v rodině, výchova k rodičovství
  13. Hodnotová orientace v současnosti a výchova
  14. Mravní výchova, její etapy a metody
  15. Aktuální problémy výchovy
  16. Současné pedagogické koncepce

Literatura:

  • Čábalová, D. (2011). Pedagogika. Praha: Grada.
  • Jůva, V.(2001). Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido.
  • Vališová, A. & Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
  • Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Šesté aktualizované a doplněné vydání.
  • Průcha, J. (2000). Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha.

Psychologie:

  1.  Předmět a struktura psychologie. Využití psychologie v práci učitele praktického vyučování.
  2. Racionálně kognitivní procesy (čivost, vnímání, paměť, představa, myšlení)
  3. Imaginativně emotivní funkce osobnosti
  4. Frustrace, deprivace, stres
  5. Pojem a struktura osobnosti
  6. Obecné principy vývoje a zákonitosti vývojových změn
  7. Psychologická charakteristika dospívajícího
  8. Poznávací procesy v dospívání
  9. Volní procesy a emoční procesy u dospívajících
  10. Utváření identity v období dospívání
  11. Interakce dospívajících s faktory prostředí
  12. Psychologie učení (pojem, druhy, formy a zákony učení)
  13. Psychologie výchovy (psychologická podstata a cíl výchovy, socializace a sociální učení, morální charakter a jeho vývoj)
  14. Typy výchovných přístupů a jejich dopad na dospívajícího
  15. Učební obtíže a maladaptace dospívajících

Literatura:

  • Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2004). Základy psychologie. Praha: Karolinum.
  • Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.