Státní závěrečná zkouška učitelství praktického vyučování – 4. semestrové CŽV studium
Závěrečná zkouška má tři části, které tvoří:
- Rozprava k závěrečné práci, při které účastník studia nejprve objasní cíl práce, východiska a závěry, ke kterým při zpracování dospěl, a poté odpoví na položené otázky členů komise.
- Písemný test z pedagogiky, psychologie. Test se skládá z výběrových a tvořených otázek.
- Ústní zkouška z didaktiky odborných předmětů (učitelé praktického vyučování) v rozsahu předepsaných tematických okruhů z učiva jednotlivých předmětů. Teoretické otázky z těchto předmětů vycházejí vesměs z tematického zaměření závěrečné práce.
Didaktiky praktického vyučování:
- Didaktika praktického vyučování v systému pedagogických věd, spolupráce s ostatními vědami, význam pro učitele.
- Systém výuky praktického vyučování. Fáze výuky, motivace žáků ve výuce.
- Výukové cíle v praktickém vyučování, hierarchie cílů, taxonomie cílů. Stanovení výukových cílů v praktickém vyučování a práce s cíli ve vyučovací jednotce.
- Základní pedagogické dokumenty, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní a rozšiřující učivo, didaktická analýza učiva.
- Intelektové a psychomotorické dovednosti a jejich osvojování ve výuce praktického vyučování.
- Výukové metody ve výuce praktického vyučování, kritéria volby metod ve výuce praktického vyučování. Instruktáž a cvičení ve výuce praktického vyučování.
- Učebnice, učební texty a výukové materiály ve výuce praktického vyučování.
- Aktivita žáků ve výuce praktického vyučování, učební úlohy. Možnosti využití aktivizujících výukových metod ve výuce praktického vyučování.
- Organizační formy výuky v praktickém vyučování. Základní organizační jednotka výuky, její struktura a typy.
- Druhy pracovišť pro praktické vyučování žáků. Exkurze ve výuce praktického vyučování.
- Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování. Učební pomůcky a didaktická technika ve výuce, vybavení výukových pracovišť.
- Hodnocení žáků v praktickém vyučování, kontrolní práce, závěrečná a maturitní zkouška.
- Příprava učitele praktického vyučování na výuku. Perspektivní (dlouhodobá) a aktuální (krátkodobá) příprava výuky. Možnosti využití výukových prezentací, výukových opor a multimédií v přípravě výuky praktického vyučování.
- Výchova k bezpečné práci, ochraně zdraví a péčí o životní prostředí ve výuce praktického vyučování.
- Osobnost učitele praktického vyučování. Vzdělání a morální vlastnosti učitele. Hospitace ve výuce praktického vyučování.
Literatura:
- Friedmann, Z. & Pecina, P. (2013). Didaktika odborných předmětů technického charakteru. Brno: MU.
- Krpálek, P. & Krpálková Kremlová, K. (2012). Didaktika ekonomických předmětů. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, Nakladatelství Oeconomica.
- Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál s.r.o.
- Ouroda, S. (2000).Oborová didaktika. Brno: MZLU.
- Pecina, P. (2017). Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: MU.
- Pecina, P. & Krištofiaková, L. (2021). Vybrané aspekty výuky odborných předmětů a praktického vyučování na středních odborných školách. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI.
- Slavík, M. & Miller, I. (2012). Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.
- Vaněček, D., et al., (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT
Pedagogika:
- Předmět a struktura pedagogiky
- Školská soustava a její rysy
- Výchovný cíl: vymezení, charakteristika, etapy dosahování cíle
- Složky výchovy, vzájemné vztahy, komplexnost
- Pedagogické principy (zásady). Jejich obecnost a objektivita
- Činitelé výchovně vzdělávacího procesu. Charakteristika jednotlivých činitelů
- Vědecko-výzkumné metody v pedagogice. Jejich klasifikace a charakteristika
- Slovní, názorné a pracovní metody výuky
- Hodnocení a klasifikace žáka
- Moderní výukové strategie
- Vliv prostředí na výchovu
- Výchova v rodině, výchova k rodičovství
- Hodnotová orientace v současnosti a výchova
- Mravní výchova, její etapy a metody
- Aktuální problémy výchovy
- Současné pedagogické koncepce
Literatura:
- Čábalová, D. (2011). Pedagogika. Praha: Grada.
- Jůva, V.(2001). Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido.
- Vališová, A. & Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
- Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Šesté aktualizované a doplněné vydání.
- Průcha, J. (2000). Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha.
Psychologie:
- Předmět a struktura psychologie. Využití psychologie v práci učitele praktického vyučování.
- Racionálně kognitivní procesy (čivost, vnímání, paměť, představa, myšlení)
- Imaginativně emotivní funkce osobnosti
- Frustrace, deprivace, stres
- Pojem a struktura osobnosti
- Obecné principy vývoje a zákonitosti vývojových změn
- Psychologická charakteristika dospívajícího
- Poznávací procesy v dospívání
- Volní procesy a emoční procesy u dospívajících
- Utváření identity v období dospívání
- Interakce dospívajících s faktory prostředí
- Psychologie učení (pojem, druhy, formy a zákony učení)
- Psychologie výchovy (psychologická podstata a cíl výchovy, socializace a sociální učení, morální charakter a jeho vývoj)
- Typy výchovných přístupů a jejich dopad na dospívajícího
- Učební obtíže a maladaptace dospívajících
Literatura:
- Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
- Vágnerová, M. (2004). Základy psychologie. Praha: Karolinum.
- Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.