Státní závěrečná zkouška učitelství odborných předmětů pro střední školy – studenti, kteří již absolvovali předměty s kódy FCxxxx
Struktura části magisterské státní závěrečné zkoušky z učitelství odborných předmětů na středních školách – pro studenty, kteří již absolvovali předměty s kódy FCxxxx:
- Obhajoba diplomové práce
- Pedagogicko-psychologický základ pro navazující magisterské studium
- Didaktika odborných předmětů
Pedagogicko-psychologický základ pro navazující magisterské studium
Zajišťováno katedrami Pedagogiky a Psychologie (kde nalezne bližší informace vztahující se např. ke Kritériím hodnocení SZZ z pedagogiky a psychologie)
Okruhy SZZ z Pedagogiky a Psychologie naleznete na webu Pedagogické fakulty / Student / Bc. a Mgr. studium / Státní a závěrečné zkoušky
Didaktika odborných předmětů
- Didaktika odborných předmětů v systému pedagogických věd. Vztah obecné didaktiky a oborové didaktiky odborných předmětů.
- Výukový proces ve výuce odborných předmětů. Fáze výukového procesu, motivace žáků.
- Uplatňování didaktických zásad, pouček a pravidel ve výuce odborných předmětů.
- Cíle středoškolského odborného vzdělávání v ČR. Hierarchie cílů, kompetence absolventa, stanovování cílů, konkrétní příklady a aplikace na konkrétní obor. Práce s cíli ve vyučovací jednotce.
- Učební dokumenty ve středoškolském odborném vzdělávání. Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. Učební plány a osnovy.
- Základní, rozšiřující a prohlubující učivo ve výuce odborných předmětů.
- Vyučovací metody používané při výuce odborných předmětů v ČR. Vymezení problému, členění metod, volba metod.
- Aplikace klasických (tradičních) metod ve výuce odborných předmětů. Konkrétní příklady a aplikace.
- Instruktáž ve výuce, typy instruktáže a využití instruktáže v odborném vzdělávání.
- Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků ve výuce odborných předmětů.
- Aplikace aktivizujících výukových metod ve výuce odborných předmětů. Možnosti využití diskuse, didaktických her, problémové metody, inscenačních a situačních metod výuky. Konkrétní příklady a aplikace.
- Aplikace komplexních metod výuky ve výuce odborných předmětů. Možnosti využití projektové výuky, skupinové a kooperativní výuky, brainstormingu. Konkrétní příklady a aplikace.
- Individuální přístup učitele k žákům SŠ. Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami žáků a žáků mimořádně nadaných.
- Hodnocení žáků ve výuce odborných předmětů v ČR. Smysl hodnocení, principy hodnocení, metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušky.
- Didaktické testy a jejich využití ve výuce odborných předmětů. Vymezení problému, typy testů, testové položky, vlastnosti dobrého testu. Konkrétní příklady a aplikace.
- Materiální výukové prostředky ve výuce odborných předmětů. Vymezení problému, přehled učebních pomůcek a didaktické techniky. Volba pomůcek, údržba pomůcek a didaktické techniky. Konkrétní příklady a aplikace pomůcek ve výuce konkrétního oboru.
- Možnosti využití odborných učebnic a učebních textů ve výuce odborných předmětů. Práce s elektronickou i tištěnou učebnicí, odbornou literaturou a technickou dokumentací v odborných předmětech.
- Možnosti využití počítače ve výuce odborných předmětů. Konkrétní příklady a aplikace. Využití výukových prezentaci, výukových videí a multimediálních výukových opor ve výuce odborných předmětů.
- Organizační formy výuky ve výuce odborných předmětů. Vyučovací jednotka, její struktura, typy.
- Výukové prostory ve výuce odborných předmětů. Učebny, laboratoře, specializované učebny. Požadavky na vybavení a bezpečnost.
- Možnosti využití exkurzí, vycházek, praxí a stáží ve středoškolském odborném vzdělávání. Typy exkurzí, příprava a realizace exkurzí.
- Projektování a příprava výuky odborných předmětů. Perspektivní (dlouhodobá) příprava, aktuální (krátkodobá) příprava výuky. Konkrétní příklady a aplikace.
- Mezipředmětové vztahy ve výuce odborných předmětů. Obsahové, časové a metodické vazby, spojení teorie a praxe.
- Osobnost učitele odborných předmětů, vzdělání učitele, osobnost učitele.
- Hospitace ve výuce odborných předmětů. Smysl hospitace, příprava a realizace hospitace.
- Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při vzdělávacích činnostech na SOŠ.
- Vzdělávání dospělých na středních odborných školách. Další vzdělávání a rekvalifikace.
- Závěrečné a maturitní zkoušky ve středoškolském odborném vzdělávání.
Literatura:
- Čadílek, M., Loveček, A. (2003). Didaktika odborných předmětů (1.st ed.). Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o.
- Drahovzal, J., Kohoutek, R., Kilián, O. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido.
Friedmann, Z., Pecina, P. (2013). Didaktika odborných předmětů technického charakteru (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. - Kalhous, Z., Obst, O. (2003). Didaktika sekundární školy (1. vyd.). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Kalhous, Z., Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál.
- Kropáč, J., Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty (1. vyd.). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4.). Praha: Portál.
- Ludvík Eger a kol. (2002). Strategie rozvoje školy (1. vyd.). Plzeň: Cehtuma.
- Malach, J. (2002). Obecná didaktika pro učitelství odborných předmětů: studijní opora pro distanční studium
(Vyd. 1.). Ostrava: Ostravská univerzita. - Maňák, J. (2001). Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido.
- Maňák, J. (2003). Nárys didaktiky (3. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
- Maňák, J., Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
- Mošna, F., Rádl, Z. (1996). Problémové vyučování a učení v odborném školství (Vyd. 1.). Praha: RB-PRESS.
- Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.
- Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika: [věda o edukačních procesech] (4., aktualiz. a dopl. vyd.). Praha: Portál.
- Skalková, J. (1995). Za novou kvalitu vyučování: (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno: Paido.
- Skalková, J. (1999). Obecná didaktika (Vyd. 1.). Praha: ISV.
- Švec, V. (1998). Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
- Turek, I. (1998). Zvyšovanie efektívnosti vyučovania (2., dopl. vyd.). Bratislava: Edukácia.
- učební dokumenty oboru
- Rámcový vzdělávací program SŠ