Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Václava Vališíková

DOUČOVÁNÍ KAROLÍNY, 4. třída

Všechna jména zúčastněných osob byla změněna.

První návštěva: 14. 10. 2009

Seznámení s rodinou bylo domluvené na třetí hodinu odpolední. Přišla jsem přesně, zazvonila na zvonek a čekala, co se bude dít. Přišla mi dolu otevřít přímo Karolína, devítiletá holčička, kterou budu doučovat. Vystoupali jsme společně do druhého patra jejich bytovky a vešli do bytu. Tam mě překvapily hned dvě skutečnosti. Karolína byla doma úplně sama, tudíž i většina prvního seznámení proběhla jen za přítomnosti Karolíny. A druhé, spíše nezvyklé zjištění, že se doma nikdo z nich nezouvá. Karolína celé doučování absolvovala ve svých zimních botách.

Chování Karolíny bylo zcela v pořádku. Zpočátku lehce ostýchavá, ale později se rozmluvila. Slušné jednání a zájem se nechat opravdu doučovat.

Prošli jsme společně všechny její předměty, abych věděla, co se zrovna učí a na jaké úrovni jsou její znalosti. Z jejího tvrzení jí nešly pouze zájmena, ale postupně, když jsme si probraly všechny předměty, jsem zjistila, že má lehké nedostatky ve všech předmětech. Ale ne nikterak velké.

V první hodině jsme spolu udělaly domácí úkol z matiky a z angličtiny.

V druhé půlce, v bytě strávené hodiny a čtvrt, přišel i její starší bratr a následně její matka. Všichni byli zdvořilí a moc milí. Nabízeli mi čaj. S matkou jsme se podrobněji domluvili na doučování, sdělila mi, že na většině setkání stejně přítomná nebude, a že nemá čas se s ní učit, proto má nedostatky ve škole.

Nakonec jsme se i s Karolínou domluvili na doučování, které proběhne dvakrát týdně, a to v pondělí od 15:30 a ve středu od 15:00.

Průběh doučování

Další setkání proběhla vždy ve stejnou dobu, zcela bez problémů. Výjimkou nějakého volna a Karolínina onemocnění. S maminkou jsme na sebe měly kontakt, a tak nebyl nikdy problém se dopředu domluvit.

Maminka mi hned na první schůzce sdělila, že byla Karolína zvyklá pracovat s předchozí studentkou dvakrát týdně po dvou hodinách.

Z počátku jsme tedy měli doučování dle času, buď hodinu a půl či dvě hodiny dvakrát do týdne. Ale po nějaké době jsme všechny setkání nechali na hodině a půl, neboť z doučování byla Karolína dost unavená, a po odpracované hodině ji bylo velice těžké učením zaujmout. Proto jsem zavedla strategii hodinového vysvětlování končící půlhodinovým opakováním zábavnější formou. I tak ale bylo vidět, že má Karolína problémy s pozorností, kterou nedokáže moc dlouho udržet. Je velice chytrá a látku dokáže celkem snadno pochopit, ale na to, aby ji mohla správně ve cvičeních použít, potřebuje velkou motivaci. Maminka nebazírovala na dobrých známkách, a tak i Karolína jejich dosažení nepřikládala velký význam. Za to skutečnost, že bude-li „v tomto cvičení“ mít max. 1 chybu, tak skončíme, byla pro ni tak motivující, že při běžných 10 chybách zde udělala opravdu jen jednu!

Karolína je trochu nepořádná a pečlivost a píle rozhodně nepatří mezi její přednosti, za to je ale velice snaživá, má-li opravdový důvod něco dělat, je to hodná, slušná a inteligentní dívka.

Mně se s ní opravdu velice dobře spolupracovalo. Hodně jsem se při doučování přiučila. Ráda pracuji s dětmi a myslím si, že mám dost zkušeností díky několika zájmovým kroužkům, ve kterých s dětmi realizuji své projekty. I tak bylo toto doučování pro mě něčím novým a velice přínosným. Zjistila jsem, že není vůbec lehké s dětmi v kuchyni za stolem probírat jejich nenáviděnou školu, ze které zrovinka přišli. A měla jsem jediné štěstí, že Karolína pochází ze slušné rodiny, odkud zná pojem „autorita“, kterou k učitelce musí zachovávat, i přes svoji nechuť k učení. Velice ráda bych u Karolíny docílila spíše té přirozené autority, která už stojí na přijatelnějších základech. A myslím si, že po nějaké době bych toho docílit opravdu mohla, ovšem po třech měsících se mi to určitě nepodařilo.