Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

VZDĚLÁVACÍ KURZY



Příprava dětí 8. a 9. tříd na přijímací zkoušky na SŠ, doučování dětí a mládeže v romských rodinách, projekt »Domácí učitel«

Velmi zdařilým a smysluplným projektem, který realizujeme je projekt „Domácí učitel“, kdy studenti pomáhají dětem ze znevýhodněného prostředí. s přípravou na vyučování, domácími úkoly. Studenti PdF MU navštěvují romské děti přímo v jejich rodinách nebo na ZŠ, kde se s nimi soustavně doučují v předmětech, které jsou pro ně nejvíce problematické. Tento projekt je také velice významný pro studenty PdF MU, během kterého poznávají romskou mentalitu a kulturu, mohou si vyzkoušet a osvojit nové přístupy vyučování romských dětí, získávají nové pohledy a názory na romskou problematiku a dochází tak často i k přehodnocení svých dosavadních názorů a zaujmutí nových postojů k romské komunitě. Doučování probíhá také v různých klubovnách a nízkoprahových centrech – romské středisko DROM, Sdružení pěstounských rodin, Armáda spásy, Muzeum romské kultury a Dětský dům Zábrdovice.


Počet studentů MU, kteří se podílí na projektu „Domácí učitel“ v jednotlivých semestrech do roku 2008

semestr Jaro 2002 Podzim 2002 Jaro 2003 Podzim 2003 Jaro 2004 Podzim2004-Jaro2005 Podzim2005-Jaro2006 Podzim2006-Jaro2007 Podzim2007-Jaro2008
Rodina - 11 15 19 16 28 43 56 74
ZŠ Křenová 12 6 2 5 2 4 13 19 8
ZŠ Vranovská (Merhautova) 6 3 2 1 1 1 - - -
Dětský dům Zábrdovice - - 3 4 1 4 4 2 6
Sdružení pěstounských rodin - - 1 3 2 3 3 - -
ZŠ Stará (ZŠ Nám. 28.října) - - 2 1 - - 3 - -
DROM - - - - 4 6 2 2 3
Zastávka uBrna - - - - 1 - 1 - -
SOZE - - - - 2 3 - - -
Armáda spásy - - - - - 2 1 2 -
Muzeum romské kultury - - - - - 6 7 6 7
Celkem studentů 18 20 25 32 29 57 74 84 92


Název studijního předmětu (SP):

DOUČOVÁNÍ DĚTÍ ZE SOCIÁLNĚ ZNEVÝHODNĚNÉHO PROSTŘEDÍ 1

Typ SP Rozsah Způsob zakončení Počet kreditů Forma Kód
V 0/0/2 Kolokvium 3 praxe SZ9BP_DSZ1

Garant předmětu: Doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující a zkoušející: Mgr. Ema Štěpařová

Základní doporučená literatura a informační zdroje

Němec, J. Včela má pilu aneb přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-210-3727-X.

Němec, Jiří. Doučování nebo sociální opora? Reflexe projektu domácí učitel. In Sborník příspěvků XV. konference ČAPV. 1. vyd. České Budějovice: Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty JU, 2007. 6 s. ISBN 978-80-7040-991-6.

Štěpařová, Ema. Organizovaný volný čas romských dětí v Brně. In Výchova a volný čas 2. 2007. vyd. Brno : MSD, 2007. od s. 110 – 113. ISBN 978-80-86633-97-8.

Štěpařová, Ema. Hodnoty romských rodin v rámci města Brna. In Sborník příspěvků z Mezinárodní konference katedry pedagogiky PdF MU s názvem Hodnoty a výchova. Brno: PdF MU, 2007.

Němec, Jiří – Štěpařová, Ema – Gulová, Lenka. Edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 1. vyd. Brno : Paido, 2007. s. 80-89. ISBN 978-80-7315-150-8.

Štěpařová, E. Romové. In. GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova. Brno, PdF MU, 2007

Gulová, Lenka – Štěpařová, Ema. Volnočasová zařízení a organizace pro romské děti a mládež v rámci města Brna. In Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky a Kabinet multikulturní výchovy PdF MU, 2004. ISBN 80-8633-14-4.

Štěpařová, E. Specifika romské rodiny [on-line].: Zkola – informační a vzdělávací portál Zlínského kraj, 2005. Zkola.cz.

Štěpařová, E. Historie Romů – O původu vlasti Romů. www.ped.muni.cz/wsocedu/virtual/, 2002.

Stručná anotace předmětu

Individuální doučování, jehož cílovou skupinou jsou především romské děti (z lokalit Brno-střed, Židenice, Husovice), by mělo probíhat pravidelně každý týden 2h přímo v rodinném prostředí vybraného dítěte. Cílem doučování je zlepšení prospěchu dítěte a snaha působit na přístup dětí ke škole, ovlivňovat jejich sebevědomí a sebehodnocení.

Sylabus předmětu

Individuální doučování, jehož cílovou skupinou jsou především romské děti (z lokalit Brno-střed, Židenice, Husovice), by mělo probíhat pravidelně každý týden – 2h přímo v rodinném prostředí vybraného dítěte. Tyto děti ze sociálně znevýhodněného prostředí většinou navštěvují ZŠ Merhautova, ZŠ Křenová a ZŠ Nám. 28. října, kde pracují a s námi spolupracují asistenti pedagoga, které rodiče osloví a předají jim své požadavky. Vyučující (Štěpařová) je v kontaktu s asistenty pedagoga, předloží studentovi nabídku dětí na doučování, student si vybere dítě dle svých možností a studované aprobace a poté se domluví první schůzka s rodinou, při které může asistovat asistent pedagoga nebo terénní sociální pracovník neziskové organizace, s níž Kabinet MV úzce spolupracuje. Student by měl do rodiny docházet pravidelně a připravovat se s dítětem do školy, pomáhat při psaní domácích úkolů, vysvětlit vyučovanou látku, připravovat případně i na přijímací řízení vybrané střední školy či učiliště. Při doučování se uplatňuje individuální přístup, který zahrnuje také pravidelnou komunikaci s rodiči a třídními učitelkami dětí, jenž může být zajištěna prostřednictvím „deníčku“ (kdy si dopisuje učitel se studentem MU a díky němuž student má zpětnou vazbu – zjistí, zda dítě zvládá aktuální učivo, na co je nutné se zaměřit a zda jsou patrné pokroky). Také je možná komunikace přes asistenty pedagoga dané školy, kam dítě dochází.

Student je v častém kontaktu s rodinou, takže student má také možnost zvyšovat zájem rodičů o školu a také jim ukázat způsob, jak se dítěti věnovat.

Studenti si vedou deník, kam zapisují své reflexe z doučování. Zde mohou popsat své zážitky a zkušenosti s doučováním, jak doučování pokračuje, jak se student cítí v prostředí rodiny dítěte, jakým způsobem komunikuje s rodiči dítěte či učiteli. Deník se odevzdává vyučujícímu a je podmínkou k připuštění ke kolokviu, na němž se setkají všichni studenti doučující děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a popovídají si společně o svých zkušenostech, pocitech z doučování a navrhnou doporučení pro zlepšení dané aktivity a vzdělávání těchto dětí.

Student při jakémkoliv problému či potížích ihned informuje vyučujícího nebo garanta předmětu a s jeho pomocí se situace vyřeší (př. možnost získat na doučování jiné dítě). Studentovi budou také nabídnuty pravidelné měsíční supervize a konzultace s vyučujícím a v případech problémů dítěte s poruchami učení (či jinými) je možná i konzultace s naším speciálním pedagogem, který je pro tyto potřeby osloven.

Návrh základních témat pro seminární práci

Studenti si vedou deník, kde shromažďují své reflexe z doučování. Zde mohou popsat své zážitky a zkušenosti s doučováním, jak doučování pokračuje, jak se student cítí v prostředí rodiny dítěte, jakým způsobem komunikuje s rodiči dítěte či učiteli. Další instrukce a požadavky k podobě deníku budou upřesněny na první schůzce s vyučujícím a pro potřeby, otázky a rady studentů bude vytvořena e-learningová lekce, kde studenti také mohou předat kolegům své dojmy z doučování či poradit ostatním, jak si počínat v nejrůznějších situacích či problémech. V této e-learningové lekci budou samozřejmě upřesněny podmínky k udělení kolokvia, popř. vloženy předlohy deníků bývalých studentů doučujících děti ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Zpracovala: Ema Štěpařová

Dne: 23. 4. 2008