Na tomto místě bychom rádi představili krátce historii doučování dětí v sociálně znevýhodněném prostředí. Původně, v roce 2002 začala tato aktivita jako součást jednoho z projektů Katedry sociální pedagogiky PdF MU. Do projektu mohlo být tehdy zařazeno pouhých 18 studentů MU. V současné době již spolupracujeme s více než stovkou doučovatelů napříč všemu fakultami MU.
Jaro 2002 | 2002/ 2003 | 2003/ 2004 | 2004/ 2005 | 2005/ 2006 | 2006/ 2007 | 2007/ 2008 | 2008/ 2009 | 2009/ 2010 | 2010/ 2011 | 2011/ 2012 | 2012/ 2013 | 2013/ 2014 | |
Projekt Domácí učitel | 18 | 46 | 61 | 114 | 149 | 148 | 184 | 114 | 128 | 122 | 212 | 141 | 217 |
Volitelný předmět | – | – | – | – | – | – | – | 21 | 86 | 125 | 111 | 98 | 138 |
Celkem | 18 | 46 | 64 | 114 | 149 | 148 | 184 | 135 | 214 | 247 | 323 | 239 | 355 |
Většina doučovatelů působí přímo v romských rodinách a snaží se tak pomáhat dětem ze znevýhodněného prostředí s přípravou na vyučování, přijímací řízení či domácími úkoly. Vzhledem k úspěchu projektu jsme se rozhodli tuto aktivitu i nadále udržet a to tím způsobem, že pod Katedrou sociální pedagogiky PdF MU jsou vypsané tři předměty, které na sebe navazují a tyto předměty si studenti mohou volitelně zapsat, pokud se chtějí do doučování zapojit. Cílem doučování je snaha o zvýšení školní úspěšnosti a příprava dětí na výuku. Význam doučování tkví také v oblasti vytváření sociální opory prostřednictvím vzájemného a na důvěře založeného vztahu s dítětem ale i rodinou.
Studenti navštěvují děti přímo v jejich přirozeném prostředí, nejčastěji u nich doma nebo na ZŠ. Principem doučování je soustavná příprava v předmětech, které jsou pro žáky nejvíce problematické (často se jedná hlavně o češtinu, matematiku a cizí jazyk). Student, jenž je do projektu zapojen a snaží se působit na romské dítě, není pouze lektorem, ale je také osobou, která se o dítě skutečně zajímá. V mnoha případech konkrétně ovlivňuje rodinné prostředí vybraného dítěte, komunikuje s jeho rodiči, radí jim s výchovou či dalším vzděláváním jejich dítěte (může rodiče správně nasměrovat a poradit, jakým vhodným způsobem se dítěti věnovat). Často se stává, že rodiče požádají studenta i o radu/pomoc např. se zlepšením jejich špatné sociální situace (v oblasti dalšího dostupného vzdělání pro rodiče – rekvalifikace, kurzy, v oblasti bydlení či zaměstnání). V tomto případě studenti nejsou kompetentní v poradenství a je jim doporučeno, aby rodiče odkázali na některou z neziskových organizací, které se této problematice věnují. V Brně působí například:
CELZUS (Centrum pro lidi sociálně znevýhodněné)
Tento předmět je také velice významný pro studenty MU, protože poznávají romskou mentalitu a kulturu, mohou si vyzkoušet a osvojit nové přístupy vyučování romských dětí. Ze strany doučujících studentů jsme za více jak deset let praxe nezaznamenali žádné významně negativní reakce, právě naopak tato multikulturní výchova v praxi mnohé doučovatele dokonce donutila přehodnotit i některé své hluboce zakořeněné postoje.